Inspirace

Vlasy Obličej Tělo

Nákup

Akce Teta Klub Služby Prodejny
Úvod Články Krása Tělo 8 mýtů o saunování

8 mýtů o saunování

8 mýtů o saunování

29. prosince 2017 od Karolína Hornová

29. prosince 2017 4 minuty čtení
Připravil/a Karolína Hornová ve spolupráci s expertem Julie Bauer Šnoblová

Sauna jako místo, kde se zbavíte ekzémů nebo nachlazení! Omyl! Pojďme společně vyvrátit několik nejznámějších polopravd a užít si ten pravý dokonalý relax naplno.
Sdílet na facebooku Sdílet na Twitter Sdílet na Pinterest Emailem
Sauna je místem, kde si odpočineme, nabereme novou energii, a dokonce i zkrásníme. Účinky saunování jsou nepopiratelné a uznávané i mezi odborníky na kosmetiku a dermatologii. I o této wellness proceduře koluje ale spousta mýtů, kvůli nimž někdy s návštěvou váháme. Pojďme si je uvést na pravou míru.


Mýtus 1.: Čím déle, tím lépe

Přístup k saunování by měl být přesně opačný. Odborníci doporučují pobývat v sauně po dobu kolem patnácti minut. Ani zkušení návštěvníci si tuto dobu o více než pět minut neprotahují. Záleží i na aktuální teplotě v sauně, na tom, kolikátý cyklus absolvujete a jak horko snášíte.

„Osobně vydržím v sauně nejdéle při prvním cyklu. Při opakované návštěvě už jsem prohřátá a stačí mi čas od deseti do patnácti minut. Ale každý to může mít nastavené jinak. Základním pravidlem by mělo být: zůstávejte v sauně tak dlouho, dokud vám to není nepříjemné,“ shrnuje kosmetička Julie Bauer Šnoblová a dodává, že příliš dlouhé vysedávání v sauně také nadměrně vysušuje pokožku: „Po odchodu ze sauny nezapomeňte na pořádnou hydrataci.“


Mýtus 2.: Sauna je skvělou léčbou kožních chorob

„Naopak. V sauně se vlivem vysušování pokožky a střídavého máčení ve vodě pokožka vysušuje a stává se více náchylnou pro rozsev vyrážek a ekzémů. Do sauny radím chodit jen tehdy, pokud na sobě žádnou kožní nepříjemnost nepozorujete,“ radí kosmetička a dodává: „Doporučit v tomto ohledu můžu infrasaunu, která jen příjemně prohřívá a nemusíme se po ní máčet ve vodě – stačí se na závěr osprchovat. Ta pomáhá třeba při atopickém ekzému, akné či lupénce.“

Tip:
Relaxační a zkrášlující účinky sauny podpoří správná kosmetika. Zkuste s sebou příště přibalit peeling, saunový krém nebo vlasový zábal.

saunovací výbava


Mýtus 3.: V sauně vyléčíte nachlazení

Návštěva sauny při nachlazení je nevhodná hned ze dvou důvodů: sauna je kvůli kombinaci vlhka a tepla ideálním prostředím pro šíření bacilů a virů. Sami bychom přece nechtěli, aby na nás při pobytu v sauně někdo „naprskal“ virózu.

Dalším důvodem je vysoká teplota: v sauně se nám přirozeně zvyšuje tělesná teplota, a pokud ji už tam máme zvýšenou, jen se nám přitíží. To platí i o bolavých dutinách. „Horký vzduch v sauně roztahuje cévy, což i laik pozná na červené, prokrvené pokožce. V tomto směru je to v pořádku, ale při nachlazení tento efekt jen znásobí nepříjemné pocity,“ dodává odbornice.


Mýtus 4.: Saunování v plavkách nevadí

„Vadí a hodně,“ říká rezolutně kosmetička a pokračuje: „Možná jste se párkrát v plavkách saunovali a nic se vám nestalo. To ale neznamená, že si příště nemůžete odnést nepříjemné podráždění kůže nebo intimních partií,“ dodává.

V mokrých plavkách se v horku snadno množí bakterie, které mohou zanést infekci především do citlivé pokožky. Dalším efektem je, že se neprohřejeme dostatečně. „Mokré plavky nebo silná vrstva zavlhlého prostěradla působí jako obklad i izolace, která podporuje termoregulaci těla – a to při saunování není zrovna žádoucí,“ říká Julie Bauer.


Mýtus 5.: Z posilovny rovnou do sauny

Sauna uvolňuje svaly a celkové napětí. Po namáhavém dni, stresu v práci a sportu určitě pomáhá. Rozhodně bychom ale neměli „skočit“ do sauny bezprostředně po sportovní aktivitě, kdy tělo ještě není přirozeně zregenerované. Lepší je se ještě před saunou vyplavat v bazénu, posedět půl hodinky ve vířivce nebo se třeba jen natáhnout na lehátko se sklenicí vody nebo přírodní limonády.


Mýtus 6.: Saunování a kojení nejde dohromady

Návštěva sauny během kojení není problém. Vysoká teplota nemá na tvorbu mléka vliv, odborníci doporučují většinou jen dodržovat pitný režim – tedy dát si v době odpočinku mezi jednotlivými cykly sauny třeba o skleničku vody více, než bychom si normálně daly. Dbát by se mělo samozřejmě také na důkladnou hygienu po saunování – je to opět kvůli zamezení přenosu bakterií.

Horko v sauně naopak nejde příliš dohromady s těhotenstvím ani menstruací. V prvním případě proto, že tělesná teplota nad 38 stupňů může v těhotenství působit komplikace. A sauna krátkodobé zvýšení tělesné teploty způsobuje. Přísný zákaz sauny v těhotenství ale neplatí – vždy je na místě poradit se se svým lékařem a pro uvolnění svalů navštěvovat třeba chladnější typ sauny. V případě menstruace jde především o hygienu, ale také opět o působení vysokých teplot, které mohou zbytečně zesílit krvácení.


Mýtus 7.: Sauna není pro děti

Ve Finsku je saunování dětí (samozřejmě v doprovodu rodičů) běžné. U nás ještě tolik ne, ale není to důvodem, proč děti do sauny nebrat. Doporučují se ale sauny o nižších teplotách a pozvolné zvykání si na tuto proceduru: „Začínejte v prohřívací infrasauně, která funguje na trochu jiném principu a je v ní spíš příjemné teplo než horko. Z vlastní zkušenosti vím, že také dobře zabírá na atopický ekzém,“ radí Julie Bauer.

Dalším krokem může být návštěva bylinkové sauny s nižší teplotou (kolem 65 stupňů) a pak návštěva sauny pro dospělé, kde by ale dítě mělo pobývat na nejnižší lavici. Důležitým faktorem je samozřejmě také to, zda se dítě v sauně cítí dobře a zda ho procedura baví.

rodinné saunování


Mýtus 8.: Šampaňské v sauně je ten pravý relax

Častou součástí relaxačních pobytů je návštěva wellness s láhví šampaňského. Jde přitom o naprostý protimluv. Šampaňské si můžete vychutnat třeba ve vířivce, ale při saunování se konzumace alkoholu rozhodně doporučit nedá, a to ani v odpočinkové zóně během jednotlivých cyklů.

Horko v sauně roztahuje cévy a alkohol má stejný efekt. Následkem může být mnohem rychlejší nástup opilosti a jejích „vedlejších účinků“, jako jsou pády, malátnost a bolení hlavy. Nikdo z nás přece nechce přijít domů ze sauny s kocovinou nebo úrazem či popáleninami – pamatujme třeba na to, že kamna v sauně jsou opravdu hodně rozpálená a navíc téměř nechráněná.

Nezapomínejme na to, že sauna je tu především proto, abychom si ji v klidu užili a podpořili své zdraví. Při dodržování základních pravidel a také zásad správné relaxace (nikam nepospíchat a na chvíli "vypnout") se nám vrátí v podobě uvolněných svalů, ozdravené pokožky a prevence nachlazení.
 

Zdroj foto: Fotolia

Připravil/a pro vás Karolína Hornová ve spolupráci s expertem Julie Bauer Šnoblová

Zařazeno pod těmito klíčovými slovy

Související články

Nejsou zde žádné komentáře. Přihlaste se a napište první!

Expert z článku

Julie Bauer Šnoblová
Kosmetička a manikérka
4488
"Krása, zdraví a štěstí jdou ruku v ruce."

Nejčtenější články

„Nezdravé“ potraviny, které byste měla jíst!

Tělo 8.září 2018 od Pavla Maříková

257 0


Bolavá záda? Ulevte jim!

Tělo 15.září 2018 od Eva Suchomelová

172 0


Zlozvyky, které vám ubírají na kráse. Zbytečně!

Tělo 12.září 2018 od Eva Suchomelová

61 0

Vybrali jsme pro Vás

x
Využijte výhodných cen Teta klubu.
Přihlaste se.