Nakupujte dle kategorie

Inspirace

Novinky Naše značky Vlasy Obličej Tělo

Nákup

Eshop Akce Teta Klub Služby Prodejny
Úvod Články Krása Tělo BMI, nebo kalorické tabulky? Co pomůže k vysněné váze!

BMI, nebo kalorické tabulky? Co pomůže k vysněné váze!

BMI, nebo kalorické tabulky? Co pomůže k vysněné váze!

5. října 2022 od Eva Karlová

5. října 2022 3 minuty čtení
Připravil/a Eva Karlová

Říkáte si, že byste konečně měli něco udělat se svou váhou? Pokud jste se dali na cestu za lepším a lehčím tělem, pak pro vás máme tipy, které vám tuto cestu mohou usnadnit. Je dobré znát svoje BMI? A jak fungují kalorické tabulky? A dá se s nimi zhubnout?
Způsobů, jak se dopracovat ke štíhlejší a pevnější postavě nebo jak se zbavit pár kil, je spousta. Jenže pokud na to chcete jít udržitelně a zdravě, pak diety nejsou pro vás to pravé ořechové. Další možností je svěřit se do rukou odborníka, který vám sestaví plán přímo na míru. A další možností jsou různé podpůrné možnosti, díky nimž zjistíte, jak na tom jste, a na vaší cestě vás podpoří. Jak tedy za ideální váhou?

S čím vám pomůže BMI?

BMI – neboli body mass index či index tělesné hmotnosti – vám napoví, zda máte zdravou váhu vzhledem ke své výšce.
Do kalkulačky zadáte svoji hmotnost, výšku a věk a hned zjistíte, jak si orientačně stojíte. Jde vlastně o rychlý screeningový nástroj, který pomáhá určit, zda máte podváhu, normální zdravou váhu, nadváhu nebo jste se dostali do fáze obezity.

Jak vypočítat BMI?

Váha ( kg)/výška (m2)
 

Výsledky :

Méně než 18,5 – podváha
18,5 – 24,99 – optimální váha
25-29,99 – nadváha
30-34,99 – obezita prvního stupně
35-39,99 – obezita druhého stupně
40 a více – obezita  třetího stupně ( 45 je hranice morbidní obezity)

Výhody BMI

  • Jde o rychlý přehled o zdravotních rizicích vzhledem k aktuální váze.
  • Vychází z přirozených vlastností těla typických pro danou výškovou a váhovou skupinu.

Nevýhody BMI

  • Jde o rychlý, ale jen orientační výpočet, ve kterém se nepracuje ani s pohlavím, ani dalšími hodnotami.
  • Nezohledňuje rozložení tuků a svalů v těle a individuální váhu kostry a svalové hmoty.
  • Nedbá na etnický původ – například dospělí asijského původu mohou mít vyšší riziko zdravotních problémů už od BMI 25.
  • Zkresluje výsledky u sportovců s vysokým procentem svalů.

Věděli jste, že…

průměrná hodnota BMI indexu tělesné hmotnosti obyvatel ČR dosáhla podle Českého statistického úřadu v roce 2017 čísla 25,2?
… s myšlenkou výpočtu hmotnostního indexu přišel mezi lety 1830 až 1850 belgický matematik a sociolog Lambert Adolphe Jacques Quetelet. Ujala se však až v druhé polovině 20. století. 
v 80. letech 20. století se stala kalkulačka BMI mezinárodním standardem pro měření obezity?

Modernější metody

Pokud byste chtěli opravdu zjistit, jak na tom vaše tělo je, rozhodně sofistikovanější metodou  bude měření na bioimpendančních přístrojích typu Tanita, Inbody apod. tyto přístroje dávají přesnější výsledky  hodnot tělesného tuku, vody v těle a dalších důležitých veličin.

Pozor na unáhlené závěry

Pokud vám tedy vyšlo vysoké BMI, neděste se. Máte možná jen těžkou kostru nebo hodně svalů. Výpočet poměru výšky a váhy dává pouze přibližné výsledky a nezohledňuje specifika vašeho těla, berte tedy jeho výsledky s rezervou.

Kalorické tabulky

Jedná se o aplikaci, která vám umožní snadno a rychle ukládat veškeré snědené potraviny, vytvářet vlastní jídelníček, sdílet recepty a analyzovat kalorie tak, abyste získali přehled o tom, co sníte.

Jak to funguje?

Do mobilu si stáhnete aplikaci kalorické tabulky, propojíte ji s chytrými hodinkami a pak už stačí jen tuto aplikaci využívat – tedy zapisovat vše, co jste každý den snědli, a připojit také aktivity za daný den.
Do aplikace se zapisuje také výška, váha, ale také věk, povolání, druh pohybu, který provozujete, kondice apod. Vyjde vám orientační kalorická hodnota ve všech hlavních nutrientech – tedy bílkovinách, tucích i sacharidech. V pokročilejší či placené verzi jsou pak ještě další možnosti.

Výhody kalorických tabulek

  • Zapisovat můžete každý den, když jedete v MHD, čekáte na schůzku, když máte zkrátka 5 minut čas. Protože aplikaci můžete mít stále při sobě.
  • Hned vidíte, jak jste na tom s příjmem vyvážené stravy – kde máte přidat či ubrat.
  • Díky této aplikaci si můžete krásně naplánovat, co ten který den sníte, a tím pádem budete mít svoje jídlo pod kontrolou.
  • Aplikace slouží také jako skupinová podpora, protože kalorické tabulky užívá spousta lidí, kteří se navzájem podporují a motivují a třeba sdílejí recepty a tipy na jídla, která jsou zdravá a vyvážená.
  • Díky aplikaci zjistíte, v čem děláte chyby, a můžete je napravit. Naučíte se jíst správně.

Nevýhody kalorických tabulek

  • Do aplikace lze zadat klasické údaje jako výška, váha a věk, čímž dosáhnete pouze orientačního čísla denního příjmu kalorií.
  • Pokud chcete mít výsledky a někam se posunout, je dobré nechat se změřit na některém z bioimpendančních přístrojů, jenž vám dá přesnější údaje.
  • Je nutné zapisovat opravdu co nejpřesněji a každý den, aby to mělo smysl.
  • Dobré je minimálně ze začátku jídlo vážit, abyste zjistili přesné údaje potravin a tím pádem vám aplikace fungovala, jak má.

Co by vám mohlo pomoci v cestě za vysněným tělem?

Chce to myslet na dostatek bílkovin. Ty jsou opravdu zásadní pro to, abyste během dne neměli hlad. Mějte tedy po ruce třeba Semix Proteinový koktejl s kokosem (koupit v e-shopu), který zažene hlad, nebo Jim Jerky Prémiové sušené maso hovězí (koupit v e-shopu), jež je skvělé jako svačinka jak do práce, tak na cesty.
V jídelníčku by neměla chybět vláknina, která čistí střeva, a opět jde o způsob, jak předejít hladu, protože tělo krásně zasytí. K snídani si dopřejte třeba Topnatur Low carb Müsli srdcem (koupit v e-shopu) a v práci mějte v šuplíku třeba Topnatur Low carb Kaše mandlová (koupit v e-shopu).
Hodně pijte. Každý, kdo má problémy s váhou, většinou nedodržuje dostatečný pitný režim. Škodlivé látky tak neodcházejí z těla ven, ale ukládají se uvnitř. Dobré je postupně navyšovat příjem tekutin a dostat se minimálně na 1,5–2 l vody denně. Zkuste si na stůl každý den postavit velkou láhev a tu za den či pobyt v práci vypít. Třeba Rajec Pramenitou vodu nesycenou (koupit v e-shopu). Doplnit ji můžete minerálkou obohacenou o minerály, které tělo třeba vyplaví během cvičení. Vhodný je také bylinkový nebo zelený čaj. Rozhodně se vyhněte průmyslově doslazovaným nápojům.

Foto: Shutterstock

Připravil/a pro vás Eva Karlová

Zařazeno pod těmito klíčovými slovy

Související články

[CMSAbstractTransformation.DataBind]: Object reference not set to an instance of an object.
Nejsou zde žádné komentáře. Přihlaste se a napište první!

Na infolince jsme vám k dispozici v pracovní dny 8:00 - 16:30

x
Vypočítej mi slevu
Získat za body
Zavřít