Inspirace

Vlasy Obličej Tělo

Nákup

Eshop Akce Teta Klub Služby Prodejny
Úvod Články Krása Tělo Víte, jaká je vaše ideální váha?

Víte, jaká je vaše ideální váha?

Víte, jaká je vaše ideální váha?

11. ledna 2020 od Pavla Maříková

11. ledna 2020 3 minuty čtení
Připravil/a Pavla Maříková ve spolupráci s expertem RNDr. Michaela Bebová

Také patříte mezi lidi, kteří musí každé ráno hupsnout na váhu a číslo, které jim na displeji naskočí, určuje náladu celého dne? Nebo se již léta snažíte dosáhnout vysněné váhy, ale hubnutí se vždy zastaví o tři kila výš? Možná je vaše ideální hmotnost úplně jiná, než si ve skutečnosti myslíte
Třicetiletá Tereza je na čísle na váze téměř závislá. „Nedovedu si představit, že bych se ráno nezvážila. Váhu si beru i na dovolenou, protože mám strach, že kdybych se každý den nevážila, nekontrolovaně bych tloustla,“ svěřuje se. „Přitom samozřejmě vím, že mnohem víc určující než číslice na váze je to, zda se stále vejdu do džín nebo zapnu sukni v pase. Nedokážu se tohoto zvyku ale zbavit.“ Její kamarádka Lucie, maminka tříletých dvojčátek, se zase marně snaží zhubnout na 55 kg, které měla před narozením dětí, ale nedaří se jí to. Přitom jí okolí říká, že je štíhlejší než dřív, i když má o pět kilo víc. A do třetice Ivana, sportovkyně, která vyhrává jeden závod za druhým, zdravá, krásná, ale celý život váží o cca 8-10 kg víc než její kamarádky. „Trápí mne to a vždy, když musím někde sdělit svou váhu, je mi to trapné,“ říká upřímně. Jak je to možné? Co vlastně naše váha vypovídá o tom, zda jsme, či nejsme tlustí a jak zjistit, kolik bychom měli vážit?
štíhlá žena

Váha je jen číslo

Nejdříve je nutné si odpovědět na otázku, zda je váha ve smyslu konkrétního čísla opravdu důležitá. „Z větší části stále ještě hmotnost považujeme za určující, pokud však na základě čísla chceme soudit a vyvozovat nějaké závěry, musíme znát i detailnější analýzu těla, jako je procento zastoupení tuku a podíl kosterní svaloviny,“ vysvětluje výživová poradkyně Michaela Bebová.  „Když např. vedle sebe postavíme dvě různé ženy o hmotnosti 70 kg, jedna může vypadat, jak se tak říká, oplácaně a druhá může mít pěkně vyrýsovanou svalnatější postavu.“
Tip redakce:
 Kilo svalů váží stejně jako kilo tuku, zabírají ale jiný objem. Proto číslo na váze není zdaleka jediné, co by nás mělo zajímat.
infografika BMI

BMI je jen orientační hodnota

Dlouhou dobu se jako jednoduché měřítko zdravé hmotnosti používal vzorec BMI. Jde o index tělesné hmotnosti, tedy číslo používané jako indikátor podváhy, normální tělesné hmotnosti, nadváhy a obezity, umožňující statistické porovnávání tělesné hmotnosti lidí s různou výškou. Výsledek je však vždy třeba interpretovat i s ohledem na věk, pohlaví i stavbu těla. „Myslím si, že BMI stále používají spíše odborníci z řad lékařů. Je to hluboce zakořeněný ukazatel, přirovnala bych to k tendenci nahlížet na redukci pouze jako na kalorický deficit. Je to něco, co může, ale nemusí platit,“ vysvětluje Michaela Bebová. „Já osobně BMI vůbec neřeším, není to pro mě dostatečně vypovídající hodnota, neříká nic o zdraví člověka, pouze bere v potaz prostornost člověka. I tlustý člověk může být někdy zdravější než na první pohled hubený.

Dejte na svůj pocit

Jak tedy zjistit, kolik správně vážit? Vždy je potřeba respektovat konstituci, vnímat, jako kdo z rodičů či prarodičů vypadáme. „Některé ženy jsou prostě robustnější a jiné naopak velmi drobné, každý máme svou problematickou partii a některé věci zkrátka napsané v genech. Další věc je umět naslouchat tělu, vnímat, jestli se cítíme v dané hmotnosti stabilně, třeba i lépe,“ doporučuje výživová poradkyně.  „Často se stává, že když žena přibere a obalí si nervy‘, jak se lidově říká, cítí se stabilněji, a naopak pokud hodně zhubne, cítí se křehce a více emočně na hraně. V neposlední řadě je důležité se prostě cítit dobře, zdravá psychika pak podpoří fyzické tělo. Nakonec, být šťastný a zdravý není opravdu úměrné číslu na váze.“
Pokud se ale skutečně potřebujete řídit podle „nějakého čísla“, pořiďte si váhu, která zároveň vyhodnocuje množství tuku, svalů a vody a sledujte i tyto hodnoty. S věkem se totiž „ideální“ váha mění a mění se i poměr tělesné hmoty. V mládí máme více svalů, čím jsme starší, tím přibývá tuku. Pro každý věk je doporučené určité procento tuku, svalů a vody a snaha o dosažení ideálních hodnot při hubnutí je mnohem smysluplnější než snaha o dosažení ideální váhy ve smyslu kilogramů.

Připravil/a pro vás Pavla Maříková ve spolupráci s expertem RNDr. Michaela Bebová

Zařazeno pod těmito klíčovými slovy

Související články

Nejsou zde žádné komentáře. Přihlaste se a napište první!

Expert z článku

RNDr. Michaela Bebová
Odbornice na výživu a biochemička
2440
"Úspěšná změna životního stylu začíná vždy v hlavě - změnou našeho myšlení."

Nejčtenější články

Co dokáže jedlá soda?

Tělo 12.prosince 2019 od Eva Suchomelová

313 0


Horoskop krásy, lásky a zdraví na rok 2020

Tělo 23.prosince 2019 od Eva Suchomelová

34 0


Co snídat, když chcete zhubnout?

Tělo 4.ledna 2020 od Vanda Vízková

89 0

Vybrali jsme pro Vás

x