Inspirace

Vlasy Obličej Tělo

Nákup

Eshop Akce Teta Klub Služby Prodejny
Úvod Články Krása Tělo Jak zvládnout těhotenství v létě? Poradíme vám!

Jak zvládnout těhotenství v létě? Poradíme vám!

Jak zvládnout těhotenství v létě? Poradíme vám!

18. června 2019 od Eva Suchomelová

18. června 2019 3 minuty čtení
Připravil/a Eva Suchomelová

Je těhotenství v létě náročnější než v jiných obdobích roku? V něčem ano, ale v jiných ohledech je teplá část roku budoucí mamince přívětivější. Přinášíme tipy, na co si dát v létě pozor, abyste si ho užily i s bříškem.
S těhotenstvím často pleť i pokožka zcitliví, může začít svědit a jinak reagovat na kosmetiku, kterou jste používaly dosud. Vyhovte jí a dopřejte jí péči pro citlivou pleť, případně dětské produkty či dermokosmetiku z lékárny. Jestliže na dosavadní výrobky, které jste používaly před otěhotněním, nemáte žádnou negativní reakci, pak u nich zůstaňte a neexperimentujte.


Co vás může potrápit:

  • Během těhotenství se může objevit hyperpigmentace, která ale v 80 % případů po porodu sama zmizí.
  • Na začátku těhotenství si nechte zkontrolovat mateřská znaménka dermatologem kvůli vyloučení melanomu.
  • Lehké svědění pokožky je v těhotenství normální. V případě, že by svědění začalo být úpornější, vyhledejte kožního lékaře.
kontrola znamének
Tip redakce:
Buďte
ukázněná při pobytu na slunci, protože organismus má sníženou imunitu – je tedy také zranitelnější při vystavení se UV záření.

 

Čemu se rozhodně vyhnout:

  • retinoidy: vynechte veškerou kosmetiku, která obsahuje retinol a retinoidy, které mohou poškodit plod – vyskytují se v depigmentační kosmetice, v přípravcích pro zpevnění pleti a v anti-age kosmetice,
  • kyselina salicylová: citlivá pokožka v těhotenství na ni často reaguje podrážděním,
  • zesvětlující krémy: obsahují často agresivní složky, které opět působí dráždivě.


Doplňujte tekutiny

Ano, pitný režim je obzvlášť v těhotenství důležitý. V 1. trimestru se často vyskytují nevolnosti až zvracení, jež od 2. trimestru většinou odezní. Bohužel ale odvodňuje organismus, stejně jako případné změny v trávení, projevující se průjmem. Tuto ztrátu tekutin je potřeba neustále doplňovat. Na druhou stranu se u některých žen projevuje zácpa, kdy opět může pomoci zvýšený příjem tekutin. Ideálně by měla žena vypít kolem 2 litrů tekutin denně. Ve velkých vedrech, kdy ztrácíte tekutiny také potem, je možné množství přijatých tekutin ještě zvýšit. Počítají se i tekutiny obsažené ve zkonzumovaných polévkách, šťavnatém ovoci a zelenině (okurky, melouny apod.).
pitný režim

Ovládněte své chutě

Těhotenské chutě jsou častým terčem vtipů, ale v létě mají těhotné velkou výhodu: zraje spousta druhů ovoce a zeleniny. Ty uspokojí nejrůznější chutě, jež maminku pronásledují, a navíc jí i miminku poskytnou spoustu vitaminů a prospěšných látek. Jen dbejte na hygienu kvůli případným infekčním onemocněním (žloutenka, toxoplazmóza atd.). Můžete se například řídit heslem cestovatelů do exotických krajin: „Omyj nebo oloupej.“ Znamená to, že bez rizika můžete jíst jakékoli ovoce nebo zeleninu, které lze dobře omýt nebo zbavit slupky.

Jedete-li na dovolenou k moři, využijte místní přímořské kuchyně a zařaďte do své stravy ryby. Vždy ale jen tepelně upravené. Na 9 měsíců se proto raději vyhněte sushi nebo mořským plodům. Obsažené omega-3 mastné kyseliny mají blahodárný vliv jak na váš organismus, tak na plod a jsou nejlepší v této přírodní formě. Tak si je dopřejte v dostatečném množství!

Zchlazujte nohy!

Zvlášť ženy v posledním trimestru v létě trpí horkem a nadměrným pocením. Stejně tak ženy často od ukončeného 6. měsíce trápí otoky a pocit těžkých nohou. Na první problém zabírá zchlazování a dostatečný pitný režim. Kdykoli můžete, jděte se vykoupat nebo osprchovat vlažnou vodou. Ano, kromě častého odbíhání na toaletu se budete také nadměrně potit, ovšem pozor! Pokud sáhnete po antiperspirantu, vyberte ten bez obsahu hliníku nebo si vyrobte domácí deodorant. Nohám lze ulevit tím, že si je položíte výš než pánev, případně je můžete promasírovat přípravkem, který je zchladí, např. NIVEA Osvěžující mléko na nohy Q10.
koupání

Koupat, nebo nekoupat?

Pobyt ve vodě je pro budoucí maminku velmi odpočinkovou aktivitou, neboť voda nadnáší celé tělo včetně rostoucího bříška a ulevuje páteři, pánvi i nohám. Zároveň ji voda i ochlazuje, což je velmi žádoucí z hlediska celkové termoregulace. Pokud se vydáte koupat do přírodní vody, tedy do moře, jezera, řeky, rybníka atd., raději si těsně před koupáním zaveďte do pochvy tampon s probiotiky (např. laktobacily). Ten zabrání nechtěné infekci, jež by mohla ohrozit plod v děloze. Koupání v domácích či veřejných bazénech takto rizikové není a tampon nepotřebujete, neboť tam se voda většinou pravidelně čistí a hlídá. Pokud použijete tampon, ihned po vykoupání jej opět z pochvy vyjměte a nenechávejte jej uvnitř.
spánek

Odpočívejte

Využijte času, kdy nemůžete na pláž, a po obědě si na hodinku lehněte. V těhotenství se zvyšuje pocit únavy a stoupá s počtem měsíců a rozměry rostoucího bříška. Je to prostě dřina, takže si dopřejte odpočinku, kolik je možné. A to v noci i během dne.

Zdroj foto: Shutterstock

Připravil/a pro vás Eva Suchomelová

Zařazeno pod těmito klíčovými slovy

Související články

Nejsou zde žádné komentáře. Přihlaste se a napište první!

Nejčtenější články

Zahoďte vložky a tampony! Vše o volné menstruaci

Tělo 9.července 2019 od Anna Adlerová

117 6


Přírodou proti pocení: Existuje účinná ochrana?

Tělo 28.května 2019 od Helena Hladíková

87 4


Horoskop krásy, zdraví a lásky na červenec 2019

Tělo 19.června 2019 od Eva Suchomelová

24 0

Vybrali jsme pro Vás