Nakupujte dle kategorie

Inspirace

Novinky Naše značky Vlasy Obličej Tělo

Nákup

Eshop Akce Teta Klub Služby Prodejny
Úvod Články Krása Tělo Jak se zbavit závislosti na cukru. Zn.: Napořád!

Jak se zbavit závislosti na cukru. Zn.: Napořád!

Jak se zbavit závislosti na cukru. Zn.: Napořád!

6. července 2020 od Eva Suchomelová

6. července 2020 4 minuty čtení
Připravil/a Eva Suchomelová ve spolupráci s expertem RNDr. Michaela Bebová

Nemůžete se jediný den obejít bez sladkého, jinak jste nervózní, bez energie a bez nálady? Pak jste asi závislí na cukru. Jak z toho ven?

Honí vás mlsná, nebo je to už závislost?

Zná to asi každý. Občas člověka honí mlsná, prostě dostane na něco chuť. Často to bývá na sladké, ale není to pravidlem. Stejně neodbytně mě občas chytne chuť třeba na oříšky, na mrkev nebo na kysané zelí. Většinou si tak tělo říká o to, co mu právě chybí. „Do určité míry je pouhá chuť na sladké přirozená a není třeba si ji hned vykládat jako závislost na cukru,“ uklidňuje nutriční terapeutka RNDr. Michaela Bebová. Zpozorněte ale, pokud si u sebe všimnete některého z těchto jevů:
pozor na recidivu
  • Po sladkém vyloženě toužíte, musíte na ně neustále myslet.
  • Chuť na sladké ovlivňuje vaše chování (např. si jdete koupit jen sladké).
  • Nejvyšší odměnou za splněný úkol je pro vás něco sladkého.
  • Musíte mít sladké denně a nedokážete mu odolat.
  • Bez sladkého cítíte výraznou únavu, jste úplně bez nálady a bez energie.
Toto všechno mohou být známky závislosti, které by vás měly varovat. Pokud vaše strava obsahuje příliš mnoho cukru, brzy to pocítíte na svém vzhledu i zdraví. Cukr bývá první potravinou, kterou lékař doporučí odstranit, když trpíte akné, atopickým ekzémem, ale také třeba celulitidou.

Najděte spouštěč

Základem boje s jakoukoli závislostí, tedy i se závislostí na cukru, je najít spouštěč závislosti. Zamyslete se a buďte k sobě upřímní. Kdy nejčastěji saháte po sladkém?
  • ve stresu
  • při nedostatku času
  • při hladu
  • z nudy
jídlo, které baví

Skoncovat to pomalu, nebo rázně?

Otázkou je, zda zvolit postupné omezování, například tím, že přestanete sladit nápoje a nepít ty sladké, anebo razantnější vyřazení nepřiměřeného množství sladkostí v jídelníčku. „Obě metody mohou být účinné, záleží na člověku,“ připouští expertka na zdravou výživu. „Já se přikláním spíše k postupnému snižování, je to pro tělo přirozenější. A ruku v ruce jde často uvědomění a radost ze sebe samého, že některé potraviny či nápoje nám najednou přijdou až nepřiměřeně sladké.“

Zkuste tyhle strategie:

1. Pryč se slazenými nápoji

Podle RNDr. Michaely Bebové je základem vyřadit z jídelníčku všechny sladké nápoje: „Pitný režim je od toho, aby doplňoval vodu, respektive tekutiny, a ne desítky gramů cukru.“
Pryč se slazenými nápoji

2. Zkuste keto nebo low carb

Při snaze zbavit se závislosti na cukru mohou pomoci nízkosacharidové diety, jako je law carb nebo keto dieta. „V režimu ketózy (ne hned na začátku, ale v zajeté ketóze) má člověk metabolismus, který není řízen výkyvy inzulínu, a tedy ani výkyvy chutí,“ vysvětluje expertka. „Výrazné snížení sacharidů v jídelníčku je vlastně takové odvyknutí si od cukru.“. Počítejte ale s tím, že držet nízkosacharidovou dietu je velmi náročné. Ostatně vyzkoušely jsme si to v redakci, i když jen týden.
Tip redakce:
Držet keto dietu chce nejen odhodlání, ale také plánování. Usnadní vám to keto produkty, které má v nabídce i Teta drogerie. K snídani si můžete dát své müsli v keto variantě, např.
KETO Slimka Müsli kakaové nebo KETO Slimka Müsli lískooříškové. Hlavní jídlo můžete nahradit třeba obilnou kaší, např. KETO Slimka Kaší kakaovou nebo KETO Slimka Kaší lískové ořechy. Pro utišení malého hladu přes den nebo zažehnání chuti na sladké mohou pomoci ořechové tyčinky, např. KETO Slimka Tyčinka kokos nebo KETO Slimka Tyčinka lískový ořech
keto produkty slimka

3. Bavte se svým jídelníčkem

Rozmanitý jídelníček, který zahrnuje dostatek čerstvé i vhodně tepelně upravené zeleniny, ořechů, obilovin a semínek, například Allnature Dýňové semínko loupané (koupit v e-shopu) nebo Allnature Chia semínka (koupit v e-shopu), rozumného množství kvalitního masa a ryb a jiných kvalitních bílkovin a tuků, bude zábavný širokou škálou barev, vůní a chutí. Součástí takového jídelníčku jsou i složené sacharidy s nízkým glykemickým indexem, které dodají dostatek energie a zamezí jak chutím na sladké, tak i vlčímu hladu. Abyste to dodržela, udělejte si plán: zkuste sis sepsat týdenní jídelníček. Podle něj pak nakupte a klidně si připravte jídla dopředu do skleničky.

Připravil/a pro vás Eva Suchomelová ve spolupráci s expertem RNDr. Michaela Bebová

Zařazeno pod těmito klíčovými slovy

Související články

Nejsou zde žádné komentáře. Přihlaste se a napište první!

Expert z článku

RNDr. Michaela Bebová
Odbornice na výživu a biochemička
2648
"Úspěšná změna životního stylu začíná vždy v hlavě - změnou našeho myšlení."

Nejčtenější články

4 triky, jak hubnout, když je vám přes čtyřicet

Tělo 21.srpna 2020 od Pavla Maříková

0 0


Omlaďte své intimní partie: Víme, jak na to!

Tělo 28.září 2020 od Jana Kantorová

0 3


Pigmentové skvrny na rukou: 6 tipů, jak se jich zbavit

Tělo 13.září 2020 od Jana Kantorová

0 0

Na infolince jsme vám k dispozici v pracovní dny 8:00 - 16:30

Vypočítej mi slevu
Získat za body
Zavřít