Inspirace

Vlasy Obličej Tělo

Nákup

Akce Teta Klub Služby Prodejny
Úvod Články Krása Tělo Relax ve vaně: uklidněte mysl a podpořte své zdraví

Relax ve vaně: uklidněte mysl a podpořte své zdraví

Relax ve vaně: uklidněte mysl a podpořte své zdraví

21. října 2016 od Karolína Hornová

21. října 2016 15 minut čtení
Připravil/a Karolína Hornová

Relax ve vaně, to nemusí být jen představa jako z romantického filmu nebo návodů v časopisech pro ženy: přítmí, uklidňující hudba a desítky vonných svíček. Relaxační lázeň totiž neznamená jen „chvilku pro sebe“ a „vypnutí mozku“, ale především uvolnění, nebo naopak nastartování organismu. Wellness odborníci i sportovci o tom vědí své.

Lázeň ve vaně je dobrým řešením kdykoli, cítíte-li se unaveni, promrzlí nebo máte namožené svaly ze sportu, ale i z každodenního sezení u počítače. Už samotná voda působí na naše tělo především tepelně, ale také mechanicky a chemicky. Má významný podíl na uvolnění ztuhlých či namožených svalů a také prokrvuje a čistí pokožku. Proto je hydroterapie nejčastější a nejoblíbenější procedurou sportovních terapeutů i wellness odborníků v lázních. Ani domácí koupel nezůstává pozadu, co se týče pozitivních účinků. Ideální je absolvovat ji večer nebo v době, kdy už se nechystáte ven.
 

Správná teplota je základ

Lázeňští odborníci rozdělují vodu podle teploty (viz tabulka v boxu), přičemž každá hodnota má jiný účinek na náš organismus. Nižší než neutrální teploty působí dráždivě, takzvaně „rozproudí“ energii a posílí organismus, vyšší naopak uklidňují. Příliš horká voda pak často působí opět dráždivě.

Chladnou koupel bychom asi pocitově jako relaxační nenazvali, nicméně její účinky jsou nesporné. Po náročném tréninku ve fitku, namáhavé túře nebo vyjížďce na kole dokáže doslova divy: urychlí regeneraci namožených svalů, podpoří jejich prokrvení a napomůže k rychlejšímu odplavení metabolitů ze svalů. Neměli bychom to s ní ale přehánět – ve studené a chladné vodě není třeba „relaxovat“ déle než dvě minuty.

Teplá lázeň je pak vhodnou procedurou pro celkové uvolnění napětí ve svalech a pomůže zotavit se nejen po fyzické, ale i psychické stránce. Při stresu jsme často nevědomky strnulí a „zaťatí“ a snáze se uvolníme tehdy, když má možnost uvolnit se i naše tělesná schránka.
 

Voda podle pocitové teploty

10 – 18 °C studená dráždivý efekt, povzbuzující účinek, otužování, prokrvení
19 – 24 °C chladná dráždivý efekt, povzbuzení, regenerace svalů
25 – 33 °C vlažná mírně dráždivý efekt, posílení organismu, povzbuzení
34 – 36 °C neutrální (indiferentní) neutrální
37 – 40 °C teplá uklidňující, uvolňující, regenerační
41 – 46 °C horká dráždivý efekt, prohřátí svalů


Nevysušujte se ve vaně

Při teplé lázni rozhodně neplatí pravidlo „čím více, tím lépe“. Teplotu vody pro relaxaci bychom neměli volit vyšší než 40 stupňů, stejně tak jako není dobrý nápad ležet v pomalu chladnoucí vodě hodinu. Jak příliš horká voda, tak nezdravě dlouhý pobyt v lázni namáhá a vysušuje naši pokožku. Optimální délka relaxační lázně je 15 až 20 minut s následným posezením či poležením v teplé dece. Záleží samozřejmě na náladě i na typu vaší pokožky: Když se vám na bříškách prstů začnou tvořit „varhánky“, je to znamení, že byste měli lázeň pomalu, ale jistě opustit. 

Samozřejmostí po koupeli by měla být ještě rychlá sprcha, která odstraní částečky z koupelové pěny, soli či oleje a také „špínu“, jež se uvolnila z vaší pokožky. Po horké lázni se doporučuje krátká chladná sprcha, která rozproudí krev, podpoří funkci lymfatického systému, ale hlavně pomůže rozehřáté tělo vrátit rychleji „do normálu“. Po každé koupeli by se mělo použít tělové mléko, máslo či olej, a to do 3 minut po osušení.

Jen voda nestačí

I když voda a její teplota má na správné relaxaci největší podíl, nesmíme zapomenout ani na přísady do koupele, které nejen příjemně naladí atmosféru, ale i dokážou dělat divy z pokožkou. Ať už vybíráme klasickou pěnu do koupele, nebo třeba koupelový olej, šumivé tablety, šumivé bomby či sůl do koupele, měli bychom vědět, co s námi jejich ingredience udělají. Podívejte se na malý přehled těch nejoblíbenějších a nejúčinnějších.

Mořská sůl má protizánětlivé účinky a může být dobrou náhradou za dovolenou u moře pro jedince s ekzémy. Působí zároveň i protirevmaticky a přispívá k uvolnění ztuhlosti svalů i zvláčnění a zpevnění pokožky.

Pivní lázeň je bohatá na vitamin B, nezbytný pro udržování dobrého stavu pokožky. Vyživuje a regeneruje především suchou pokožku, které dodává novou energii.

Máta nejen příjemně voní a pozitivně působí na dýchací cesty, ale má příznivý vliv i na unavené a namožené svaly. Koupel s přípravkem obsahujícím mátu je ideální po tréninku nebo po namáhavém dni v práci. Podobně jako citrusové výtažky osvěžuje a hodí se skvěle na ranní koupel.

Mořské řasy regenerují pokožku. Minerály v nich obsažené jí dodávají pružnost a mladistvý vzhled a pomáhají i při drobných zánětech a ekzémech. Můžeme použít mořskou sůl či pěnu s obsahem řas, anebo samotné mořské řasy v množství 4 až 5 lžic na jednu koupel.

Levandule se, podobně jako květ růže nebo výtažek z neroli, používá především díky svým aromaterapeutickým účinků. Všechny zmíněné přísady zklidňují nervovou soustavu, uvolňují a jsou ideální pro večerní koupel, po které zamíříte rovnou do postele.

Heřmánek má dezinfekční a protizánětlivé účinky. Je známý především jako velký pomocník při problémech s pokožkou – zlepšuje stav ekzémů, hojení ran a jizviček. Samotný pokožku ale vysušuje, takže je vhodný v kombinaci s oleji nebo následným ošetřením pokožky vyživujícím tělovým mlékem.

Eukalyptus a jeho výrazně vonící silice pomáhají při onemocnění dýchacích cest a zlepšují imunitu. Tlumí bolest a také působí proti únavě – i proto není příliš vhodný pro pozdní večerní koupel.

Tea tree neboli australský čajovník má skvělé antiseptické a dezinfekční účinky. Pomáhá při drobných poraněních kůže, ekzémech a proti alergiím.

Med je další složkou, která vaší pokožce vrátí pevnost a pružnost díky obsaženým vitaminům a minerálům. Najdeme ho v koupelových přípravcích, ale můžeme si ho vypůjčit i z kuchyně – stačí 2 až 3 polévkové lžíce do horké lázně.

Zdroj foto: Fotolia

Připravil/a pro vás Karolína Hornová

Související články

Nejsou zde žádné komentáře. Přihlaste se a napište první!

Nejčtenější články

12 triků, aby vám lak na nehtech opravdu vydržel

Tělo 9.listopadu 2017 od Pavla Maříková

8365 1


7 nejčastějších chyb, které děláte při holení!

Tělo 1.listopadu 2017 od Pavla Maříková

10 0


Podzimní vůně: Zahřejí i dobře naladí

Tělo 6.listopadu 2017 od Eva Suchomelová

11 0

Vybrali jsme pro Vás