Nakupujte dle kategorie

Inspirace

Novinky Naše značky Vlasy Obličej Tělo

Nákup

Eshop Akce Teta Klub Služby Prodejny
Úvod Články Krása Tělo 3 největší chyby, které děláte v hubnutí. Víme, co s tím!

3 největší chyby, které děláte v hubnutí. Víme, co s tím!

3 největší chyby, které děláte v hubnutí. Víme, co s tím!

19. ledna 2023 od Petra Lamschová

19. ledna 2023 3 minuty čtení
Připravil/a Petra Lamschová ve spolupráci s expertem Lukáš Roubík

Ať už se budete snažit na začátku roku, nebo kdykoli jindy, známe tři nejčastější příčiny vašeho neúspěchu. Společně se zakladatelem Institutu moderní výživy Lukášem Roubíkem jsme odhalili ty nejčastější a hlavně největší chyby, které v hubnutí děláme. Zároveň pro vás máme tipy, jak se motivovat k hubnutí a co je pro úspěch nejlepší cestou.

3 největší chyby v hubnutí podle Lukáše Roubíka

1. Neudržitelné a drastické hladovky 

Za největší chybu široké veřejnosti při hubnutí považuji to, že velká část lidí jde z extrému do extrému. Lidé s nadváhou a obezitou, kteří se většinu roku stravují velmi nezřízeně na průmyslově ultra zpracovaných potravinách a fastfoodech, pijí slazené a alkoholické nápoje, celý den sedí v kanceláři, ze které se autem přesouvají domů na pohovku, se pak z nějakého důvodu rozhodnou pro radikální změnu životního stylu. Ale bohužel to často udělají velmi drasticky tak, že začnou třeba od 1. ledna ze dne na den držet nějakou extrémní restriktivní dietu a k tomu začnou chodit třeba 5x týdně do fitness centra,“ vysvětluje na úvod zakladatel Institutu moderní výživy Lukáš Roubík.

Co z toho plyne:

  • „Taková drastická změna je naprosto neudržitelná pro drtivou většinu z nás, a proto mnoho lidí po pár dnech nebo týdnech na takovém režimu naprosto vyhoří a vrátí se k přejídání a polehávání v křesle u televize se slovy, že to zkusili, ale zdravá výživa a sport není nic pro ně,“ říká odborník.
  • „Jenže to není chyba zdravé výživy a sportu, ale chyba lidí, kteří chtějí nereálné výsledky, a proto volí velmi drastické a extrémní postupy, které slibují rychlé váhové úbytky, ale nejsou dlouhodobě udržitelné pro nikoho z nás,“ dodává Lukáš Roubík.

Co s tím podle odborníka:

  • Pokud je jídelníček dlouhodobě neudržitelný a omezuje vás ve vaší práci, rodině, sociálních kontaktech apod., tak je to naprosto špatně.
  • Přitom je úplně v pořádku zavádět změny do jídelníčku postupně.
  • Stejně jako by měl člověk navyšovat objem pohybových aktivit postupně.
  • Pro mnoho lidí je neudržitelné začít zničehonic chodit do fitness centra 7x týdně, ale místo toho bude pro většinu lidí s nadváhou nebo obezitou daleko vhodnější a udržitelnější začít s krátkými procházkami a postupně navyšovat jejich délku.
  • A to stejné platí i v jídelníčku. Pro začátek můžou být dvě vhodnější „zdravější“ jídla za den daleko více, než si dát v lednu drastickou dietu, po měsíci vyhořet a zbytek roku se přejídat samými nevhodnými průmyslově zpracovanými potravinami.

2. Nereálné očekávání 

Každý člověk si musí uvědomit, že pokud se k obezitě projedl a proseděl během 20 let a přibral postupně například 50 kg tukové tkáně navíc, nemůže čekat, že 20 let nevhodného životního stylu a 50 kg tuku zhubne díky nějaké ‚zázračné‘ dietě nebo produktu či ‚detoxu‘ za 3 týdny,“ říká Lukáš Roubík.
Co s tím podle odborníka:
  • Je důležité si nastavit reálné a měřitelné cíle (např. mezi nevhodné cíle patří „chci vypadat jako Angelina Jolie“ nebo „chci zhubnout 50 kg za 3 týdny“.
  • Mezi vhodné cíle patří třeba „dám si zeleninu ke každému jídlu“, „půjdu alespoň obden na 30minutovou procházku“, „půjdu spát tak, abych spal alespoň 7 hodin“.
  • Rozumné tempo hubnutí je zpočátku diety zhruba 1 kg tuku týdně, následně je skvělé udržet tempo 0,5 kg tuku týdně.
  • Obecně platí, že čím je vyšší iniciální hmotnost, tím je možné hubnout rychlejším tempem. 

3. Spoléhání na „zázračné“ produkty

Neexistuje žádný produkt, postup nebo metoda, díky kterým byste trvale zhubli a tyto výsledky udrželi bez změny vašeho chování,“ dostává se ke třetí největší chybě v hubnutí odborník.
 
Co s tím podle odborníka:
  • Pokud chcete trvale zhubnout, musíte dlouhodobě změnit svůj životní styl

3 nejlepší věci, které můžete udělat, pokud chcete zhubnout

Na co je dobré se zaměřit, pokud chcete, aby se vám hubnutí naopak dařilo? Máme pro vás pár rad a tipů, které vás možná překvapí.
1. I malý pokrok je dobrý pokrok místo šílené diety raději postupujte po malých krůčcích. Hubnutí vám sice bude trvat déle, ale přibrat vám také netrvalo jen tři měsíce.
2. Udržitelnost – pokud na to půjdete pomalu a udržitelně, hubnutí vám nejen půjde, ale také u něj vydržíte déle než jen v lednu.
3. Každá změna je lepší, než nedělat nic – kdo se o nic nepokusí, nic nezíská. Jestli tedy budete sedět na gauči a stýskat si, že máte zase o 10 kg víc, ale nic pro to neuděláte, vaše kila vám nejen zůstanou, ale možná přibydou i další. Máte to v práci 3 patra? Začněte klidně tím, že vyjdete jedno a postupně přidávejte. Nebo doma třeba udělejte 5 dřepů. Anebo si udělejte zdravou snídani a večeři. Je to jen na vás, zda se rozhodnete něco změnit, nebo budete až do konce života nadávat, co všechno je špatně.
Tipy redakce:
Čím ještě můžete podpořit hubnutí
Čekankový sirup: Pokud jste závislí na sladké chuti, zkuste tento sirup. Obsahuje pouze 5 % cukru, a proto je vhodný i pro ty, kteří si musejí hlídat hladinu příjmu jednoduchých cukrů. Navíc obsahuje vysoké množství vlákniny, čímž velmi dobře napomáhá činnosti trávicího traktu, imunitnímu systému, boji s nadváhou a vysokým obsahem krevního cukru. Pro představu, čekankový sirup má až o 45 % méně kalorií než ostatní přírodní sladila. Zkuste 4Slim Čekankový sirup Originál (koupit v e-shopu).
Sušené maso: Většině z nás při denní sumarizaci příjmu potravin chybějí v jídelníčku bílkoviny. Jestli tedy přemýšlíte, jak je do jídelníčku ještě zařadit, pak zkuste sušené maso ke svačině. Je to záležitost, kterou můžete mít pro všechny případy připravenou v šuplíku nebo kabelce a dát si, když vás přepadne hlad. Jde vlastně o nízkosacharidovou svačinu, která má vysoký obsah bílkovin, jež vás navíc zasytí a zažene  hlad. Zkuste Fine Gusto Sušené maso hovězí (koupit v e-shopu).
Chia semínka: Říkáte si proč? Pokud máte rádi sladké snídaně a dáváte si třeba jogurt, tvaroh nebo kaši, přidáním chia semínek dodáváte do pokrmu spoustu tělu prospěšných látek. Chia semínka v sobě koncentrují omega-3 mastné kyseliny, bílkoviny, vlákninu, antioxidanty nebo vápník. Díky svým výživovým vlastnostem se navíc řadí mezi superpotraviny. Zkuste Allnature Chia semínka (koupit v e-shopu).

Foto: Shutterstock

Připravil/a pro vás Petra Lamschová ve spolupráci s expertem Lukáš Roubík

Zařazeno pod těmito klíčovými slovy

Související články

[CMSAbstractTransformation.DataBind]: Object reference not set to an instance of an object.
Nejsou zde žádné komentáře. Přihlaste se a napište první!

Expert z článku

Lukáš Roubík
Odborník na výživu a zakladatel Institutu Moderní Výživy
"Hubnutí není o počítání kalorií a drastických dietách, ale o udržitelnosti v životě"

Na infolince jsme vám k dispozici v pracovní dny 8:00 - 16:30

Vypočítej mi slevu
Získat za body
Zavřít