Nakupujte dle kategorie

Inspirace

Novinky Naše značky Vlasy Obličej Tělo

Nákup

Eshop Akce Teta Klub Služby Prodejny
Úvod Články Krása Obličej Cesta krému: Od výrobce k zákazníkovi

Cesta krému: Od výrobce k zákazníkovi

Cesta krému: Od výrobce k zákazníkovi

25. února 2018 od Eva Suchomelová

25. února 2018 3 minuty čtení
Připravil/a Eva Suchomelová ve spolupráci s expertem Hana Plevová

Víte, co všechno musí zvládnout krém ještě před tím, než si ho poprvé namažete na obličej? Co musí splňovat, než se vůbec dostane k zákazníkům, a na co všechno musí výrobce myslet, abyste na to už nemuseli myslet vy?
Sdílet na facebooku Sdílet na Twitter Sdílet na Pinterest Emailem

Komfort pro zákazníky

V první řadě musí jeho výrobce myslet na to, aby se vám krém dobře používal. „Když zadáváme nový výrobek, tak se zaměřujeme na účinnost přípravku a na to, jaký typ krému chceme – s jakou účinnou složkou nebo na to, zda má být noční, denní, na vrásky atd.,“ říká Hana Plevová, která má na starosti vývoj nových přípravků v rodinné firmě. „V případě krému je pro nás důležité, aby byl dobře vstřebatelný, vyhlazující vrásky, příjemný a jemný.“

Asi málokoho napadne, že by jeho oblíbený krém mohl třeba reagovat s potem a obarvit mu oblečení. Anebo by se během působení na kůži nevhodně rozložily parfémové složky, takže by vznikl nevábný pach. To všechno musí výrobce vyřešit mnohem dříve, než jde krém na první testování. „Pokud se vyskytne anomálie, například, že některá složka krému barví, je potřeba na to v letáku upozornit,“ říká odbornice. „Z technických záležitostí je samozřejmě důležitá termostabilita, aby se výrobek teplotou nerozdělil nebo aby se teplotou nezměnila vůně.“

testování ingrediencí do krému

Krémy pohledem zákona

Aby se nový krém mohl vůbec dostat do obchodu, musí splnit požadavky dané zákonem. Pro Českou republiku platí normy Evropské unie, v podstatě stačí, když krém splňuje dvě kritéria: „Je potřeba mít schválené posouzení o bezpečnosti kosmetického výrobku a výrobek musí být zanotifikován v databázi kosmetických přípravků EU,“ vyjmenovává Hana Plevová. Zdá se to snadné, ale každý z těchto dvou požadavků obsahuje mnoho administrativních kroků i potřebných testů.


Bezpečnost především

Posuzuje se bezpečnost použití přípravku, z něhož vyplyne to, zda je přípravek pro někoho rizikový, či třeba pokyn, jak se má skladovat, aby si zachoval své pozitivní vlastnosti. Dále se deklaruje kvalitativní i kvantitativní složení, tedy jednotlivé složky a účinné látky přípravku a také jejich množství v krému obsažené. Důležitá je i mikrobiologická kvalita, tedy množství i povaha obsažených mikroorganismů.

Hodnotí se také nežádoucí nebo možné nežádoucí účinky krému. „Pokud výrobek nesplní výše uvedené (posouzení o bezpečnosti výrobku a notifikace v databázi), nesmí být na trh uveden. Žádné další certifikace nejsou potřeba,“ shrnuje expertka. „Pokud je na trh uveden výrobek, který není notifikován, bohužel zákazník to nepozná, pozná to až kontrolní orgán.“ Většina obchodních sítí včetně drogerií vyžaduje informace o splnění těchto zákonných požadavků, ale zodpovědnost je vždy na výrobci.

výroba krémuCertifikáty a spol.

Certifikáty a další značky jsou už vlastně na krému nadstandard, často jde pouze o marketingový nástroj. Co znamenají ty nejčastější, s jakými se na obalech krémů můžete setkat?


Dermatologicky testováno

„Dermatologicky testováno znamená, že produkty byly testovány na kůži dobrovolníků a následné protokoly byly zkontrolovány kvalifikovaným dermatologem,“ vysvětluje Hana Plevová. Nic víc tato informace neříká. Pokud máte kůži citlivou nebo se sklonem k alergickým reakcím, musíte pátrat po přípravcích, které přímo deklarují vhodnost použití na tento typ problematické pokožky.


Netestováno na zvířatech

„Toto logo říká, že kosmetika není testována na zvířatech. Přitom již od roku 2004 nesmí být v EU žádná kosmetika testována na zvířatech,“ říká odbornice. Od roku 2009 je zakázán prodej přísad, testovaných na zvířatech, a od roku 2013 je úplně zakázán prodej i dovoz veškerých kosmetických výrobků, testovaných na zvířatech. Tím pádem v celé EU se nesmí vyskytnout (a nevyskytuje se) žádný výrobek nebo jeho část, které by byly testovány na zvířatech. Toto logo již tedy u nás postrádá význam.

bylinkový krém

Bio kosmetika

Mnoho lidí si myslí, že když je něco bio, je to kvalitnější, zdravější a celkově lepší než to, co není bio. Nebo si myslí, že všechny složky výrobku jsou přírodního původu. Na rozdíl od přísných směrnic pro bio potraviny u nás neexistuje žádná právní norma s přesnou specifikací podmínek pro označování kosmetiky jako „přírodní kosmetika“ nebo „bio kosmetika“. Výrobce si tedy může sám definovat pravidla toho, co bude jako přírodní označovat, a takto označené výrobky prodávat. Proto vznikly některé lokální, české značky s jasně danými parametry. Například CPK – certifikovaná přírodní kosmetika, která neobsahuje ropné látky, syntetické parfémy, syntetické konzervanty a syntetická barviva, živočišné složky, GMO, chemické UV filtry či vybrané tenzidy. Další je CPK Bio – přípravek s jejím označením musí obsahovat minimálně 20 % biosložek, jejichž původ dokládá certifikát organizace, provádějící kontrolu ekologického zemědělství. Pokud chcete mít jistotu, co si mažete na pleť, věnujte pozornost složení na etiketě přípravku. Některé z nich mají obsah přírodních složek až 100 %, i když certifikát nemají.
 

Zdroj foto: Shutterstock

Připravil/a pro vás Eva Suchomelová ve spolupráci s expertem Hana Plevová

Zařazeno pod těmito klíčovými slovy

Související články

1 komentářů k článku
Jarmila Fryntová 2.května 2020
To je fajn, co jste vsechno dámy popsaly co musi splňovat jaké normy než se přípravek dostane k zákazníkovi, jen bych uvítala pro inspiraci, aby tato cesta mohla byt vyškrtnutá alespoň jeden napad, jak si takový bylinkový krém připravit doma.

Expert z článku

Hana Plevová
Expertka na kosmetiku z včelích produktů
14
"Tajemství včel mi učarovalo."

Na infolince jsme vám k dispozici v pracovní dny 8:00 - 16:30

x
Vypočítej mi slevu
Získat za body
Zavřít