Nakupujte dle kategorie

Inspirace

Novinky Naše značky Vlasy Obličej Tělo

Nákup

Eshop Akce Teta Klub Služby Prodejny
Úvod Články Krása Obličej 7 kroků pro zdravé zuby bez kazů

7 kroků pro zdravé zuby bez kazů

7 kroků pro zdravé zuby bez kazů

28. listopadu 2020 od Lada Rudovská

28. listopadu 2020 4 minuty čtení
Připravil/a Lada Rudovská

Toužíte po krásném zdravém úsměvu a bílých zubech, pokud možno bez návštěv u zubaře? Pak ovšem nestačí si zuby jen dvakrát denně vyčistit, ale chce to důkladnou péči, úpravu jídelníčku i denních rituálů. Máme pro vás sedm nejdůležitějších zásad, na které byste měli při péči o ústní dutinu myslet.

1. Čistěte si zuby správně

Ráno pro krásu, večer pro zdraví, říkali nám, když jsme byli malí. Ovšem to, že si všichni dvakrát denně čistíme zuby, ještě neznamená, že to děláme správně. Přitom špatná technika čištění zaujímá v žebříčku příčin kazivosti zubů nechvalné první místo. Jak to tedy udělat, abychom ochránili své zuby, a přitom se vyhnuli zubařskému křeslu? Vybírejte měkký kartáček s malou hlavou a rovně střiženými štětinami, jako je například Curaprox CS 5460 Ultra soft (koupit v e-shopu), protože tvrdý kartáček ničí dásně.

Kartáček přiložte v úhlu 45 stupňů na místo, kde zub vystupuje z dásně, a jemnými vibračními pohyby dělejte drobné kroužky. Právě pod dásní a kolem dásně se usazuje nejvíc plaku. Důležité je nevynechat žádné místo a postupovat doslova zub po zubu. Nezapomínejte ani na kousací plošky a vnitřní strany zubů. Čištění by mělo trvat dvě minuty, ale upřímně – nikdo z nás tak rychle všechny zuby dobře vyčistit nedokáže. Proto odborníci doporučují alespoň večer věnovat ústní hygieně tak dlouhou péči, dokud nemáme pocit skvěle vyčištěných zubů. Kontrolu můžete provést sami: přejeďte po zubech jazykem a prstem a měli byste mít pocit, že jsou hladké a mají stejný zvuk jako porcelánový talíř. Hodně práce vám může usnadnit elektrický zubní kartáček Oral-B Smart 4 4000N (koupit v e-shopu), který odstraní až o 100 % více zubního plaku než běžný manuální kartáček.

Tip redakce:
Menší hlava kartáčku a větší hustota štětin pomáhají k dokonalejšímu vyčištění hůře dostupných míst. Dobrá volba je například kartáček
DentaMax zubní kartáček MEDICAL ultra soft (koupit v e-shopu).

2. Používejte mezizubní kartáčky nebo zubní nit při každém čištění

Důkladnou péči je potřeba věnovat i hůře dostupným místům, jako jsou mezizubní prostory, kde se špína a plak vytrvale drží, i když čistíme kartáčkem svědomitě. S mezerami mezi zuby nám pomůže buď klasická zubní nit Oral-B Essential Zubní nit Mátová (koupit v e-shopu), nebo mezizubní kartáčky. Ty existují v mnoha velikostech a jsou podle toho označeny různými barvami. Pokud si nevíte rady, doporučujeme nejdříve navštívit zubní hygienistku, která vám ukáže, jak se používají, a doporučí přesně ty velikosti, jaké vaše zuby potřebují. Nenechte se odradit, když vám ze začátku dásně při čištění nití či mezizubními kartáčky krvácejí – je to znak toho, že byl v dásních zánět, způsobený starým plakem. Dásně si na čištění rychle zvyknou a do týdne krvácivost ustoupí.

TIP: Zubní pasty nevybírejte jen podle chuti, ale především podle účinných látek a jejich specializace – jako ochrana před zubním kazem jsou nejvhodnější ty s přídavkem fluoridu (pokračovat na e-shop).

3. Zařaďte do jídelníčku více mléčných výrobků

Díky vysokému obsahu vápníku a mléčných bílkovin se mléčné výrobky výrazně podílejí na stavbě kostí a zubů a posilují i zubní sklovinu. Pokud nepatříte mezi fanoušky mléka, zkuste třeba bílý jogurt (samozřejmě bez přidaného cukru) nebo kefír. Samostatnou kapitolou jsou pak sýry, jejichž konzumace zvyšuje hladinu PH v ústech, a tím přímo snižuje riziko kazu. Nejlepší jsou sýry typu parmezán, camembert nebo niva. Ne nadarmo se sýr často podává k vínu – i tady má omezovat kyselé prostředí a nastolovat příznivější PH v ústní dutině. Všechny sýry ale nemají stejně vysoký obsah vitamínu D – proto doporučujeme, abyste sledovali údaje o složení na obalech. Kromě mléčných výrobků najdete větší množství vápníku i ve vlašských ořeších, máku, mandlích nebo sardinkách. Ty jsou navíc i bohatým zdrojem vitamínu D, který pomáhá vápník tělu lépe vstřebávat.

4. Omezte cukry

Pokud patříte mezi ty, kteří si rádi dopřávají sladké dezerty či jiné sladkosti, nemáme pro vás dobrou zprávu. Po špatném čištění je působení cukru hned druhou nejčastější příčinou zubních kazů. A nejedná se jen o cukr v čokoládách a bonbonech, ale i v jogurtech, limonádách, nebo dokonce v sušeném ovoci. Nicméně nezoufejte. Jestli si nedokážete život bez sladkostí představit, nemusíte se jich vzdávat úplně. Pokuste se jejich konzumaci omezit. Nejvíce vám škodí ty, co dlouho ulpívají na vašich zubech nebo v mezizubních prostorech, jako jsou žvýkací bonbony nebo karamely. Čím déle cukr na zuby působí, tím více bakterií se v ústech tvoří. Riziko kazu ale snížíte, když si po každém sladkém jídle hned vyčistíte zuby nebo vypláchnete pusu čistou vodou.

5. Dodržujte pitný režim

Sliny pomáhají přirozeně udržovat vaši ústní dutinu čistou, proto je velmi důležité dodržovat pitný režim. Každé omezení tvorby slin a následné vysychání sliznice totiž podporují tvorbu nežádoucích bakterií a zvyšují riziko zubního kazu. Nejlepší je samozřejmě pít čistou vodu bez příchutí či bublinek, protože kyselé džusy a sladké limonády narušují zubní sklovinu a podporují vznik zubního kazu. Káva a čaj zase zanechávají na zubech nepříjemné pigmentové skvrny.

Pozor na alkohol, který vysušuje ústní dutinu. Pokud používáte ústní vodu, dávejte přednost té bez alkoholu, například Listerine Zero Cool Mint Mild Taste ústní vodě (koupit v e-shopu), jež účinně bojuje proti bakteriím i tam, kam se kartáček nedostane.

6. Chroupejte a žvýkejte

Vaše zuby ocení i chroupání okurky, mrkve, řapíkatého celeru nebo jablek. Potraviny, které vás nutí hodně žvýkat a chroupat, podporují krevní oběh v ústech, zlepšují stav dásní, narušují zubní plak a aktivují tvorbu slin, jež zuby následně čistí a oplachují. Stejně funguje i listová zelenina, jako jsou brokolice, kapusta nebo špenát.

I když je poměrně rozšířený mýtus, že žvýkačky jsou pro zuby škodlivé, protože vytahují plomby, opak je pravdou. Žvýkačky jsou zubům velmi prospěšné. I ony podporují tvorbu slin a mechanicky odstraňují bakterie a plak, čímž opět čistí povrch zubů. Kromě toho posilují i vaše čelisti. Mluvíme samozřejmě jen o žvýkačkách s nulovým obsahem cukru jako třeba Wrigley’s Orbit Peppermint žvýkačkách bez cukru (koupit v e-shopu), které díky xylitolu snižují množství bakterií v ústech.

7. Dodržujte bílou dietu

Bílou dietu – neboli vyhýbání se všem barevným potravinám, jejichž pigmenty by nám mohly obarvit sklovinu – doporučují zubní hygienisté důsledně zhruba 48 hodin po bělení zubů. Nicméně pokud si zakládáte na bílých zubech, je dobré ji v méně striktní formě dodržovat co nejdéle a snažit se přísun těchto potravin omezit. Červené víno, černý čaj, káva, borůvky, červená řepa, kari a mnoho dalších potravin totiž vytváří na sklovině nehezké pigmentové skvrny a zuby tak žloutnou. S drobným usazování pigmentů si dokáží poradit bělicí pasty nebo třeba bělicí pudr Evadent Bělicí zubní pudr (koupit v e-shopu), kterým můžete jednou denně nahradit zubní pastu. S většími skvrnami už je potřeba navštívit zubní hygienistku.

Připravil/a pro vás Lada Rudovská

Zařazeno pod těmito klíčovými slovy

Související články

Nejsou zde žádné komentáře. Přihlaste se a napište první!

Nejčtenější články

Baby Brows: Nový trend v úpravě obočí

Obličej 27.června 2021 od Karolína Valová

0 0


5 tipů, jak se vyhnout vzniku pigmentových skvrn

Obličej 31.května 2021 od Vanda Vízková

0 0


Na infolince jsme vám k dispozici v pracovní dny 8:00 - 16:30

Vypočítej mi slevu
Získat za body
Zavřít