Inspirace

Vlasy Obličej Tělo

Nákup

Eshop Akce Teta Klub Služby Prodejny
Úvod Články Krása Tělo Spánkové desatero vašich dětí

Spánkové desatero vašich dětí

Spánkové desatero vašich dětí

12. února 2019 od Pavla Maříková

12. února 2019 4 minuty čtení
Připravil/a Pavla Maříková

Spánkový režim dětí i spánek samotný se výrazně liší od toho dospěláckého. Máte doma zarputilého nespavce, který nedá spát ani vám, nebo spíše šípkovou růženku, kterou nemůžete dostat z postele ani s velkou dávkou diplomacie? Ať tak či tak, máme pro vás deset rad, kterou pomohou dětem jakéhokoliv věku k dobrému spánku. A vašemu klidu.
Sdílet na facebooku Sdílet na Twitter Sdílet na Pinterest Emailem
„Délka spánku je individuální, některé děti přirozeně spí více, jiné méně. Obecně platí, že v prvních týdnech života se miminko budí jen na krmení, od 1. měsíce do cca 4. měsíce je délka spánku kolem 16 hodin,“ říká praktická lékařka MUDr. Nela Šrámková. „Poté spánku ubývá, od 6. měsíce jsou některé děti schopny spát celou noc, ale i to je velmi individuální.“ V roce se délka celkového spánku ustálí na cca 12 hodinách a tato délka vydrží až do cca předškolního věku. Na rozdíl od většiny dospělých spí děti na etapy, to znamená, že část spánku tvoří noční spánek a část denní. „Maminkám bych doporučovala neporovnávat s ostatními dětmi ani s žádnými tabulkami. Spíše je podstatné naučit se porozumět rytmu svého dítěte a poskytnout mu zázemí pro dobrý spánek. Některé děti (jakéhokoliv věku) potřebují k usnutí náruč maminky, jiné usnou bez potíží samy,“ dodává lékařka.
 
Většina rodičů moc dobře ví, jak velký vliv má spánek na celkovou pohodu a náladu dětí. A je úplně jedno, jestli jde o roční miminko, nebo dvanáctiletého puberťáka. Děti, které spí méně, než je jejich fyziologická potřeba, jsou neklidnější, nervózní, zlobí, špatně udržují pozornost u hry či u učení. „Spánek je velmi podstatný i k samotnému růstu. Během spaní tělo produkuje růstový hormon, který je důležitý pro vývoj mozku a nervové soustavy,“ upozorňuje MUDr. Nela Šrámková.
 

Desatero pro zdravý spánek dětí

 

1. Vytvořte si spánkové rituály

Zdravý spánek začíná ještě před usnutím. Snažte se dítě připravovat ke spánku každý den ve stejný čas a stejným způsobem. Můžete začít příjemnou koupelí s uklidňující vůní levandule, pohádkou v postýlce – to vše dítěti pomůže se zklidnit a připravit ke spánku. Se staršími dětmi si můžete před spaním chvíli povídat o tom, jaký byl den, a pak je nechat o samotě relaxovat před tím, než zhasnete.
 
pohádka před spaním

2. Relaxace před spánkem 

Jak jsme již zmínili v předchozím bodě, i pro děti je důležité se před spánkem zklidnit a vnitřně se na spánek připravit. Starší děti si mohou číst knížku, poslouchat klidnou hudbu, nebo dokonce vyzkoušet některou z jednoduchých meditací. (Ano, i děti mohou meditovat – existují dokonce speciální mobilní aplikace určené k meditaci dětí.) Menší děti se mohou podívat na večerníček nebo si lehce pohrát v postýlce. Pokud vašemu dítěti trvá více než 30 minut po ulehnutí do postele usnout, bude potřebovat delší dobu ke zklidnění.
 

3. Dodržujte čas spánku a vzbuzení

Bez ohledu na to, zda je víkend, nebo den, kdy chodí dítě do školy či školky, dodržujte alespoň přibližně stejný čas, kdy děti odcházejí do postýlky a kdy vstávají. To samozřejmě platí i pro ty úplně nejmenší děti, které ráno nikam vstávat „nemusí“. Dodržování tohoto pravidla pomůže organismu v nastavení správných tělesných biorytmů i spánkových vzorců.
 

4. Dodejte dětem pocit bezpečí

Některé děti se bojí spát ve tmě, a proto jim nechte u postýlky rozsvícenou noční lampičku, která umožňuje tlumené světlo, případně pootevřete dveře na chodbu. Pomoci může také plyšáček v postýlce. Dítě podporujte v jeho odvaze a pokaždé, když udělá i malý krůček proti svému strachu, ho pochvalte.
 
plyšáček na spaní

5. Odstraňte z dětského pokojíčku elektroniku s modrým světlem

Mnoho lidí to neví, ale modré záření z mobilních displejů nebo počítačů snižuje hladinu spánkového hormonu melatoninu a zhoršuje usínání. V pokojíčku by tedy neměla být zapnutá ani televize, ani nenechávejte dítě před spaním hrát na mobilu nebo tabletu.
 

6. Zkraťte odpolední spánek

Mnoho předškolních dětí již odpolední spánek nepotřebuje. Má-li vaše dítko problém s večerním usínáním a naopak přes den spí dlouho, zkraťte mu odpolední spánek nebo ho jemně a přirozenými zvuky buďte lehce dříve. Pomůže mu to večer lépe a snadněji usnout.
 

7. Ani hlad, ani plné bříško 

Příliš jídla před usnutím nesvědčí dospělým ani dětem. Poslední jídlo by měly děti jíst zhruba hodinu a půl až dvě hodiny před ulehnutím do postýlky (nemluvíme teď samozřejmě o miminku, které usíná těsně po krmení). Vyhněte se také těžkým nebo tučným jídlům. Dobrý není ani pocit hladu, proto pokud si dítě stěžuje, že má hlad (a není to jen výmluva k tomu oddálit odchod do postele), dejte mu něco malého k snědku – banán, sklenici mléka nebo jogurt.
 

8. Vyzkoušejte aromaterapii

Pro lepší spánek dětí můžete vyzkoušet i voňavé polštářky naplněné meduňkovým listím nebo levandulí. Vložte je do postýlky nebo zavěste někde v blízkosti tak, aby se vůně mohla rozvinout. Kromě polštářků provoní dětský pokojíček i speciální aromalampy nebo difuzéry s vůní santalu, ylang-ylangu nebo již zmíněné levandule. Pozor jen na to, abyste lampu či přístroj umístili mimo dosah dětí, včas je vypnuli nebo zhasli a používali pouze 100% esenciální oleje (95% nestačí!).
 
spaní s miminkem

9. Masáž umí dělat zázraky

Zkusili jste již někdy děti před spánkem namasírovat? Použít můžete běžný dětský olejíček a začněte ploskou chodidla. Některé děti mají rády i jemnou masáž bříška a zad. 
 

10. Dopřejte dětem dostatek pohybu

Ano, i pořádná porce pohybu pomůže dětem lépe spát. Ale ne večer, nebo dokonce těsně před usnutím. Děti by se měly hýbat na čerstvém vzduchu alespoň 1-2 hodiny, a to bez ohledu na to, zda je zima, nebo léto. Motivujte je k přirozenému pohybu, jako je chůze, běh, lezení po stromech atd.
 
Jaký trik máte na uspávání dětí vy?

Zdroj foto: Shutterstock

Připravil/a pro vás Pavla Maříková

Související články

650 0 3 MIN

Co dokáže ocet?

9.listopadu 2018 od Pavla Maříková

650 7

Myslíte si, že ocet je vhodný maximálně tak do salátu nebo k nakládání...

Nejsou zde žádné komentáře. Přihlaste se a napište první!

Nejčtenější články

Horoskop krásy a zdraví na rok 2019

Tělo 24.prosince 2018 od Eva Suchomelová

56 0


Hubnete? 9 tipů pro rychlejší metabolismus

Tělo 31.prosince 2018 od Pavla Maříková

104 1


Křečové žíly: Jak na ně?

Tělo 30.prosince 2018 od Helena Hladíková

155 4

Vybrali jsme pro Vás