Inspirace

Vlasy Obličej Tělo

Nákup

Akce Teta Klub Služby Prodejny
Úvod Články Krása Tělo Pozor na jarní slunce. Jak si (za)chránit kůži

Pozor na jarní slunce. Jak si (za)chránit kůži

Pozor na jarní slunce. Jak si (za)chránit kůži

9. července 2017 od Šárka Jináčová

9. července 2017 4 minuty čtení
Připravil/a Šárka Jináčová ve spolupráci s expertem MUDr. Lenka Faltová

Že je v létě prakticky povinné používat opalovací krém, ví každý. Na jaře ale spousta lidí na ochrannou kosmetiku stále ještě zapomíná. Přečtěte si, bez jakých přípravků se na slunci neobejdete.
Sdílet na facebooku Sdílet na Twitter Sdílet na Pinterest Emailem
Ačkoli je osvěta v oblasti slunění masivní a lékaři donekonečna skloňují, jaká jsou rizika pobytu na přímém slunci, spousta lidí bere prevenci stále na lehkou váhu a opalovací krém si často spojují výhradně s létem a dovolenou u moře. To je samozřejmě chyba. Sluneční paprsky mohou napáchat škody klidně i ve městě a klidně v jiném ročním období. V jarních měsících se také nejčastěji můžete setkat i s výskytem sluneční alergie.


Tip redakce!
Nejen vodní hladina, písek či sněhová pokrývka, ale také asfalt odráží až 10 % UV záření.


Zrádné jaro

Zejména v jarních měsících je slunce zrádné, a to z celkem zřejmého důvodu: teploty zatím nešplhají vysoko, slunce už ale začíná během dne vystupovat výš nad obzor, jak se severní polokoule přiklání ke slunci. Sluneční záření je tak stále silnější, my jej však máme tendenci podceňovat. „Není nám horko, vnímáme spíš studenější vítr než sílu slunečního paprsku,“ potvrzuje dermatoložka MUDr. Lenka Faltová z pražské kliniky LaserPlastic. Přitom není výjimkou, že se již na jaře vyhoupne UV index, což je jednotka používaná při měření ultrafialového záření, na úroveň běžnou pro letní měsíce. A právě UV záření je to, co při ignorování „bezpečnostních pravidel“ pleti škodí.


V čem škodí UV záření?

V první řadě způsobuje její stárnutí (to je z většiny zásluha dlouhovlnného UVA záření). Kromě vrásek jsou tu ale i další estetické důsledky, a sice pigmentové skvrny nebo příliš suchá kůže. Mnohem závažnější však je, že UV záření zvyšuje riziko vzniku zhoubných nádorů (to jde nejčastěji na vrub středněvlnného UVB záření, studie nicméně stále častěji dávají do souvislosti se zhoubnými nemocemi také UVA). Pleť je navíc po zimě mnohem citlivější a zranitelnější. „Většina z nás nemá vytvořenou po zimních měsících ochrannou pigmentaci,“ upozorňuje Faltová.


Chraňte pokožku před prvním sluncem

Zapomeňte na tílko

První zásada je nevystavovat kůži šoku a „odhalovat“ se postupně. Spíše než tílko volte tričko s polodlouhým rukávem, popř. lehké košile, které zakrývají velkou část horní poloviny těla. „Jaro bývá dobou, kdy začínáme podstatně více času trávit venku, ať už na výletech, nebo při sportu. Ranní hodiny jsou studenější, v poledne už ale začínáme sundávat oblečení a snadno zapomeneme na ochranu kůže před sluncem. Hrozí jak spálení, tak vznik nevzhledných hyperpigmentací,“ varuje MUDr. Faltová. Zejména opatrní by měli být lidé s nižším fototypem nebo lidé s kožními nemocemi, například vitiligem, kdy dochází ke ztrátě buněk tvořících pigment. A zvláštní ohled je potřeba brát také na dětskou pokožku.


Paměť má i kůže

Obezřetní bychom ale měli být všichni. Jakékoli spálení je zbytečné, kůže si je pamatuje a jeho následky se sčítají. Mějte tedy na paměti, že zejména kolem poledne není dobré trávit čas na přímém slunci, a pokud už jste venku, kůži chraňte oblečením i kvalitní kosmetikou. „I na jaře je nutná fotoprotekce, musíme aplikovat krém s UVB i UVA filtry, používat sluneční brýle a nebýt na přímém slunci mezi 11. a 15. hodinou,“ shrnuje zásady bezpečnosti dermatoložka.


Chraňte pokožku před prvním sluncem

Volte ochranu podle svého fototypu

Výběr faktoru a pro vás toho nejlepšího opalovacího krému záleží na tom, jaký jste fototyp. U nás je nejčastější „Evropan s tmavou pletí“, který může na slunci pobývat zhruba 20-30 minut bez následků. Existuje pravidlo, které říká, že ochranný faktor (SPF) je násobek doby, po kterou se můžete pohybovat na slunci, aniž byste se spálily. Pokud tedy vaše pokožka začne rudnout a pálit po 20 minutách, s „desítkou“ byste měla vydržet 200 minut. Desítka je ale naprosté minimum, bezpečnější je sáhnout po vyšší ochraně. „Pokud jste vyšší fototyp a netrpíte na hyperpigmentace, stačí ve městě většinou SPF 20,“ říká lékařka. Pokud trpíte na pigmentové skvrny, faktor by měl být vyšší, ideálně volte opalovací krémy SPF 50+.


I tónovací krémy dokážou pokožku ochránit

V prostředí města můžete využít některé přípravky z kategorie dekorativní kosmetiky, které už rovnou ochranný faktor obsahují, třeba různé BB a CC krémy (v podstatě by mělo být samozřejmostí používat takovou základní ochranu po celý rok). Hodí se ale výhradně pro dny, kdy prostě jedete autobusem do práce a z práce a na přímém slunci stojíte maximálně chvilku na zastávce. Zkusit můžete Lift Me Up od Margaret Astor s ochranou 20, dále třeba BB Cream Rimmel Radiance rovněž s dvacítkou nebo Nude Magique od L'Oréal Paris opět s faktorem 20. Příjemný je také BB Cream Pure Active od Garnier s ochranným filtrem 15 nebo BB Cream od Dermacolu, taktéž s patnáctkou. Stejně tak některé make-upy a podkladové báze již často obsahují potřebnou ochranu. Tak je tomu v případě Facefinity od značky Max Factor s faktorem 20.


Nedělejte zbytečné chyby

Pokud plánujete pobývat venku déle a „hrozí“, že vaše pleť bude vystavena slunečním paprskům ve větší míře, je vždy lepší sáhnout po opalovacím krému, který obsahuje UVA i UVB filtr. A pozor na běžné chyby, které účinek krémů oslabují.
 

·     V první řadě je potřeba nanést přípravek včas, tedy ideálně půl hodiny před tím, než plánujete vyrazit na slunce.

·     Důležité je navíc vždy aplikovat dostatečné množství krému. Podle odborníků je to správné množství zhruba 30 ml na celé tělo, což není málo.

·     A pozor, zpravidla nestačí jediná aplikace. Počítejte s tím, že se na kole nebo při běhu zpotíte, je tedy dobré přibalit krém i na výlet a po dvou hodinách znovu exponovaná místa namazat.

·     Nevynechte ani uši, rty nebo ruce, na které se často zapomíná.

·     A v neposlední řadě zkontrolujte také expiraci. Prošlý krém nemusí poskytovat dostatečnou ochranu. Navíc fakt, že vám zbyl krém z loňska, naznačuje, že krému neaplikujete dostatek.


Z opalovacích krémů můžete zkusit klasiku od značky Nivea, dobře poslouží také pleťový krém na opalování od Astridu či opalovací krém z řady Garnier Ambre Solaire. Širokou paletu kvalitních a účinných přípravků najdete také u značky Helios Herb, která nabízí mimo jiné také opalovací krémy pro děti s různým stupněm ochrany, včetně faktoru 50.

Zdroj foto: Fotolia

Připravil/a pro vás Šárka Jináčová ve spolupráci s expertem MUDr. Lenka Faltová

Zařazeno pod těmito klíčovými slovy

Související články

Nejsou zde žádné komentáře. Přihlaste se a napište první!

Expert z článku

MUDr. Lenka Faltová
dermatoložka
123
"Jak řekla Katharine Graham: Může být něco krásnějšího, než dělat to, co máte rád, a vědět, že to má význam?"

Nejčtenější články

„Nezdravé“ potraviny, které byste měla jíst!

Tělo 8.září 2018 od Pavla Maříková

257 0


Bolavá záda? Ulevte jim!

Tělo 15.září 2018 od Eva Suchomelová

172 0


Zlozvyky, které vám ubírají na kráse. Zbytečně!

Tělo 12.září 2018 od Eva Suchomelová

61 0

Vybrali jsme pro Vás

x
Využijte výhodných cen Teta klubu.
Přihlaste se.