Inspirace

Vlasy Obličej Tělo

Nákup

Eshop Akce Teta Klub Služby Prodejny
Úvod Články Krása Tělo Obilné kaše: Prospívají zdraví, nebo se po nich tloustne?

Obilné kaše: Prospívají zdraví, nebo se po nich tloustne?

Obilné kaše: Prospívají zdraví, nebo se po nich tloustne?

17. dubna 2019 od Pavla Maříková

17. dubna 2019 4 minuty čtení
Připravil/a Pavla Maříková ve spolupráci s expertem RNDr. Michaela Bebová

Také jste si zamilovali ke snídani rychle hotové a tak dobré obilné kaše? Jídlo, které milovaly již naše babičky, se nyní opět dostalo na výsluní slávy. Jsou ale obilné kaše opravdu tak zdravé, jak se o nich tvrdí? S čím je vhodné je kombinovat, aby se trávily opravdu lehce a snadno? A nejsou právě obilné kaše tím posledním zákeřným viníkem, proč stále nemůžete zhubnout?
Sdílet na facebooku Sdílet na Twitter Sdílet na Pinterest Emailem
Obilné kaše jsou zdravé, plné kvalitních komplexních sacharidů, díky nimž vám vydrží pocit sytosti na dlouhou dobu, a ještě k tomu jsou hotové za chvilku. Samé benefity, pro které si je zamilovalo tolik lidí – studentů (pro svou nekomplikovanou přípravu), maminky s dětmi (pro jejich variabilitu a vhodnost i u malých dětí) i příznivců zdravého životního stylu (pro jejich vysoký obsah zdraví prospěšných látek).
 

Hotové jsou za pár minut

Jak již bylo zmíněno v úvodu, obilné kaše tvořily spolu s luštěninami základ jídelníčku již u našich předků. Pak na nějakou dobu přestaly být příliš populární, aby se opět dostaly poslední roky ke slovu. Obilné kaše jsou návratem k tradicím naší oblasti, jsou zdravé a výživné a staly se tak trochu jedním ze symbolů zdravé výživy. Myslím, že oblíbenost je dána univerzálností kaší - lze je sestavit a poskládat tak, že vyhoví všem věkovým kategoriím i mlsným jazýčkům a mohou dostat tisíce podob, říká výživová poradkyně Michaela Bebová. A rozhodně nemá na mysli jen kaši ovesnou nebo rýžovou. Vyzkoušeli jste již někdy kaši pohankovou, žitnou, jahelnou, špaldovou nebo kukuřičnou? Velkou výhodou obilných kaší je jejich rychlá příprava. Pokud si je budete připravovat doma, stačí dát obiloviny přes noc namočit a ráno obilnou směs pouze několik minut povaříte. Zapomenete-li dát obiloviny večer namočit, nevadí – ráno je zalijte vodou a jen je povaříte o něco déle – především ovesné vločky jsou hotové skoro hned.
 
Tip redakce:
Dodejte kaši jemnou oříškovou chuť tím, že vločky předem lehce opražíte na pánvi. Bude vás to stát jen pár minut navíc a ta chuť a vůně za to rozhodně stojí.

  
obiloviny

Home made i instantní kaše

Pro ty, kteří chtějí ještě více ušetřit čas, jsou k dispozici instantní kaše. V nich jsou obiloviny již upraveny tak, aby se pouze zalily vroucí vodou a několik minut nechaly odstát. V rámci nabídky těchto produktů najdete i takové vychytávky, jako jsou ochucené kaše s různými semínky, sušeným ovoce, nebo dokonce obohacené proteinem (bílkovinou), takže vám výborně poslouží i jako zdroj této živiny. Co se týče složení, hlídejte si obsah cukru obsažený v těchto produktech, éčka, a pokud jste alergici, tak i případný obsah (nebo stopy) pro vás nebezpečných surovin – oříšků, vajec, mléka atd.
  

Dochucujte s citem

Častá otázka je, čím obilné kaše dochucovat, aby to odpovídalo zásadám zdravé výživy. Tomu, kdo nemá zhýčkaný jazýček, bude stačit ochutit kaši nastrouhaným jablkem nebo nějakým sušeným ovocem. Ti, kteří potřebují přisladit více, mohou sáhnout po medu, různých sirupech atd. I zde ale platí známé – méně je více. Množsví sladidla je potřeba vždy korigovat a přizpůsobit výdeji energie. Aktuálně je velmi oblíbený čekankový sirup s vysokým obsahem vlákniny, ale s téměř žádným obsahem jednoduchých cukrů, doporučuje Michaela Bebová.
 

Zalévat kaši vodou, nebo mlékem?

  • s vodou bude kaše mnohem lehčeji stravitelná,
  • s klasickým mlékem zase získá na výživové hodnotě a sytosti,
  • ideální je zlatý střed – nahraďte kravské mléko rostlinným – např. mandlovým nebo rýžovým mlékem, kaše bude skvěle chutnat a přitom neztratí nic na své stravitelnosti a lehkosti.
Myslím, že v tomto případě vždy záleží na preferenci. Co je ale určitě nutné nebo minimálně žádoucí, přidat nějaký zdroj bílkoviny, pokud kaši nepřipravujeme s mlékem, zdůrazňuje výživová poradkyně.
Obilné kaše přímo vyzývají ke kreativitě a hravosti. Zkoušejte tedy různé varianty, typy obilovin, ať sami zjistíte, co vám chutná nejvíce.
  
kaše s banánem

Čím vším můžete obilnou kaši doplnit?

  • oříšky,
  • mandlemi,
  • semínky (chia, lněné semínko, sezam atd.),
  • kokosovými lupínky,
  • sušeným ovocem,
  • ovocnou omáčkou nebo pyré,
  • čerstvým ovocem.

Kaše mohou blokovat hubnutí

A jak je to s tolik probíraným hubnutím popř. tloustnutím po konzumaci obilných kaší? Michaela Bebová vyzývá k opatrnosti.Obilná kaše, obzvláště např. ta ovesná, se může stát doslova energetickou bombou, která může v některých případech blokovat hubnutí nebo i způsobit přibírání na váze. Vzhledem k tomu, že jsou kaše vydatným zdrojem sacharidů, nemusí být třeba tak vhodné pro neaktivní lidi. Pro sportovce a obecně lidi s velkým výdejem jsou však skvělým základem jídelníčku.” Pokud chcete hubnout nebo si váhu alespoň udržet, dejte přednost kaším jahelným nebo pohankovým a hlídejte si množství. Dobré je také jíst kaše spíše v první polovině dne, a ne odpoledne nebo večer.
 

Vyzkoušejte kaši se zeleninou nebo sýrem

Obilné kaše můžete připravovat i naslano a připravit si tak netradiční a přitom velmi dobrý oběd nebo večeři. “Kaše naslano jsou výborným rychlým jídlem. Mně se osvědčilo obilovinu nebo vločky povařit v zeleninovém vývaru a dochutit lahůdkovým droždím. Potom už stačí přidat nějakou osvědčenou kombinaci jako je špenát-sušená rajčata-kozí sýr nebo např. restované uzené tofu na cibulce,” dodává na závěr poradkyně.

Zdroj foto: Shutterstock

Připravil/a pro vás Pavla Maříková ve spolupráci s expertem RNDr. Michaela Bebová

Zařazeno pod těmito klíčovými slovy

Související články

Nejsou zde žádné komentáře. Přihlaste se a napište první!

Expert z článku

RNDr. Michaela Bebová
Odbornice na výživu a biochemička
1938
"Úspěšná změna životního stylu začíná vždy v hlavě - změnou našeho myšlení."

Nejčtenější články

6 triků pro ploché bříško. Vyzkoušíte je?

Tělo 23.dubna 2019 od Pavla Maříková

365 0


Přírodou proti pocení: Existuje účinná ochrana?

Tělo 28.května 2019 od Helena Hladíková

84 4


Před dovolenou: Jak zhubnout poslední tři kila?

Tělo 17.května 2019 od Jana Kantorová

77 0

Vybrali jsme pro Vás