Inspirace

Vlasy Obličej Tělo

Nákup

Eshop Akce Teta Klub Služby Prodejny
Úvod Články Krása Tělo Není kilo jako kilo! Kilo svalů vypadá jinak než kilo tuků

Není kilo jako kilo! Kilo svalů vypadá jinak než kilo tuků

Není kilo jako kilo! Kilo svalů vypadá jinak než kilo tuků

14. září 2019 od Pavla Maříková

14. září 2019 3 minuty čtení
Připravil/a Pavla Maříková ve spolupráci s expertem RNDr. Michaela Bebová

Hubnete? A jste posedlá klesající číslicí na váze? Možná by stálo za to na chvíli na váhu zapomenout a místo toho se spolehnout na centimetr, popř. volnější oblečení. To je totiž mnohem lepší parametr, který vypovídá, zda skutečně hubnete. Proč není kilo tuku to samé jako kilo svalů?
Schválně se poptejte svých blízkých kamarádek (které vám to prozradí), kolik váží. A pak si je v duchu poměřte. Dvě stejně vážící ženy mohou každá vypadat úplně jinak. Šedesátikilová žena, která pravidelně sportuje a má více svalů, bude v reálu vypadat mnohem štíhlejší než jiná, která má sice o pět kilo méně, ale v jejím těle převládá tuku. Proč tomu tak je?  „I když kilo svalů váží stejně jako kilo tuků, každá tkáň zaujímá jiný objem. Tuková tkáň zaujímá větší objem, svalová naopak menší,“ vysvětluje výživová poradkyně RNDr. Michaela Bebová.
hubnutí

Můžete hubnout, i když číslo na váze neklesá

Pokud tedy hubnete a přitom i hodně cvičíte, je možné, že ručička na váze bude klesat pomaleji, přitom ve skutečnosti bude tukové hmoty ubývat. Jen je možné, že zároveň získáte i nějakou svalovinu, a tím bude zhubnutých kil méně. V této souvislosti se často mluví o „přeměně tuků na svaly“. Nic takového ale neexistuje. Procesy hubnutí tuků a budování svalů jsou zcela dva nezávislé děje, které neprobíhají současně, i když v dlouhodobém měřítku tyto procesy mohou jít samozřejmě ruku v ruce,“ vysvětluje Michaela Bebová. Při hubnutí tuků musíme energii pálit, a využívat tak tukové zásoby, triacylglyceroly. Pro budování svalů zase potřebujeme dostatek materiálu (aminokyselin) a regenerace pro syntézu.“
Tip redakce:
Diety, které jsou založené pouze na omezení kalorií a nepočítají se cvičením, mají tu nevýhodu, že dlouhodobě zpomalují metabolismus, způsobují únavu a podrážděnost.

Vsaďte na aktivní tělesnou hmotnost

Je proto pravda, že pokud vaše fyzická aktivita bude zahrnovat především aerobní typy cvičení, budete primárně pálit tuky, ale svalů příliš nenaberete. Pokud ale zařadíte do svého tréninku i silovější formy cvičení nebo posilování, s velkou pravděpodobností naberete i svaly. Těch se ale nebojte – naopak, budou vám velmi užitečné, a to hned ze dvou důvodů:
  1. Pevné svaly, a tím i pevná postava vypadají opticky štíhlejší. 
  2. Tělo s vyšším podílem svalové hmoty také více spaluje.
zhubnout trvale
Potvrzuje to i odbornice: „Množství svalové tkáně ovlivňuje bazální metabolismus organismu. Čím více svalů, tím vyšší bazální metabolismus. Z toho důvodu mají lidé s vyšším zastoupením svalové tkáně přirozeně vyšší nároky na energii, neboť jejich svaly potřebují výživu, zatímco tuková tkáň výživu tolik nepotřebuje,“ dodává na závěr Michaela Bebová.

Zdroj foto: Shutterstock

Připravil/a pro vás Pavla Maříková ve spolupráci s expertem RNDr. Michaela Bebová

Související články

Nejsou zde žádné komentáře. Přihlaste se a napište první!

Expert z článku

RNDr. Michaela Bebová
Odbornice na výživu a biochemička
2254
"Úspěšná změna životního stylu začíná vždy v hlavě - změnou našeho myšlení."

Nejčtenější články

Vyzkoušeno: Hubnoucí techniky, které opravdu fungují

Tělo 21.srpna 2019 od Pavla Maříková

170 0


Jak zabránit povislé kůži?

Tělo 10.srpna 2019 od Jana Kantorová

118 0


Trendy klín: Oholit, či neoholit?

Tělo 16.dubna 2019 od Jana Kantorová

726 12

Vybrali jsme pro Vás

x