Inspirace

Vlasy Obličej Tělo

Nákup

Eshop Akce Teta Klub Služby Prodejny
Úvod Články Krása Tělo Částečné hladovění: Cesta ke štíhlé postavě?

Částečné hladovění: Cesta ke štíhlé postavě?

Částečné hladovění: Cesta ke štíhlé postavě?

25. února 2019 od Pavla Maříková

25. února 2019 3 minuty čtení
Připravil/a Pavla Maříková ve spolupráci s expertem RNDr. Michaela Bebová

Chcete hubnout? A už jste slyšeli o hitu poslední doby, kterým je přerušované hladovění? Výživový trend, který se k nám dostal z Ameriky, má stále více příznivců. V čem je jeho podstata a jak funguje?
Sdílet na facebooku Sdílet na Twitter Sdílet na Pinterest Emailem
Ještě před pár lety by se vám většina výživových poradců při otázce na přerušované hladovění vysmála. Co to je? Jíst přece všichni doporučují minimálně 5x denně, ještě lépe šestkrát, to je pro tělo výhodné, zrychluje to metabolismus, a tím pádem se i lépe hubne. Hladovět se při hubnutí nemá, takže čím častěji jíte, tím lépe. To se alespoň tvrdilo posledních zhruba čtyřicet let. Před pár lety ale přišli dietologové s revoluční teorií, která tvrdí pravý opak pokud tělu dopřejete dostatečný čas bez potravy, bude to mít příznivý vliv na trávení, hormonální stabilitu a chutě na sladké. Kde je tedy pravda?

Když jsem se já osobně dozvěděla o přerušovaném hladovění aneb „intermittent fasting“ poprvé, řekla jsem si – ale vždyť já se takto stravuji již mnoho let a většinou mne za to každý kritizoval a tvrdil, že jím divně. V lepším případě málo a nedostatečně často. Přitom já jen poslouchala vlastní tělo a jedla opravdu jen ve chvíli hladu a podle potřeby. Nikdy mi úplně nešlo jíst 5x denně, a to i přes to, že jsem velmi fyzicky aktivní, sportuji každý den a mám vystudovanou nutriční terapii (a vím tak, co se má a nemá) – prostě mi to úplně k mému tělu nesedělo. O to víc mne aktuální velký trend a boom s přerušovaným hladověním zaujal a rozhodla jsem se vám ho společně s výživovou poradkyní RNDr. Michaelou Bebovou více přiblížit.

přerušované hladovění

V čem je hlavní myšlenka tzv. přerušovaného hladovění?

„Princip přerušovaného půstu je v podstatě velmi jednoduchý a již sám název ho vystihuje. Jedná se o střídání fáze příjmu potravy s fází, kdy žádnou energii nepřijímáme. Tyto dvě fáze mohou být různě dlouhé, a tedy v různém časovém poměru. Fáze půstu, období bez stravy, může trvat od 6 do 36 hodin. Výjimečně dlouhý spánek tedy také může být určitou formou přerušovaného půstu, která je ale přirozená, v podstatě ho často praktikujeme, ani o tom nevíme,“ vysvětluje Michaela Bebová.
 

Jaké tento přístup ke stravování může mít výhody?

  • Dochází ke stabilizaci produkce hormonů inzulinu a leptinu (dva důležité hormony, které se zúčastňují energetického metabolismu a jsou zároveň jedny z nejproblematičtějších hormonů v oblasti obezity a metabolických onemocnění) - dáváme tím inzulinu laicky řečeno pauzu, aby se nemusel neustále vyplavovat a tělo mělo prostor pro soustředění se na sebe.
  • Postupně dochází k odvykání si na cukry a sladkou chuť jako takovou.
  • Může fungovat jako jakási prevence inzulinové rezistence a diabetu 2. typu (zvláště pokud k němu máte genetické predispozice).
  • Metabolismus začne preferovat pálení tuků za účelem získání energie a nebude neustále jen spoléhat na příjem sacharidů, a s tím spojené inzulinové vlny.
  • Přispívá ke snížení hladiny krevních tuků – triacylglycerolů.
  • Dochází k potlačení únavy a naopak ke zlepšení fyzické kondice.

přerušované hladověníPro koho naopak vůbec vhodný není?

„Nedoporučuje se těhotným, kojícím ženám, lidem s nízkou hmotností, dětem, lidem, kteří mají sklony k poruchám příjmu potravy. Lidem, kteří špatně snášejí hlad a lačno a cítí se malátně. Lidem, kteří třeba berou léky na tlak apod.,“ upozorňuje na kontraindikace výživová poradkyně.


Nemůže vést tento způsob stravování u některých lidí po hladovějící pauze k přejídání?

„Samozřejmě může. Člověk musí pochopit, že nejde jen o to, že nějakou dobu nejí a pak se může přejíst. Člověk, který chce začít praktikovat přerušované půsty, musí vědět, že je třeba upravit stravu a myslet na to, aby stále byla vyvážená a plnohodnotná. Nemá cenu držet půsty, když se člověk stravuje nezdravě.“

vyvážená strava

Pokud chci intermittent fasting vyzkoušet a zařadit do svého života, jak mám postupovat?

„Pokud s přerušovaným hladověním začínáte, zvolte mírnější formu 14:10 nebo 16:8. To znamená 14 hodin nejíte a 10 hod máte na stravu, případně 16 hod nejíte a 8 máte na stravu. Nejmírnější je držet půst přes noc – 14 až 16 hodin, kdy si dáte poslední jídlo v 6 večer a další až druhý den ráno mezi 8 a 10 hod dopolední. Schéma se dá samozřejmě upravit.“
 
Tip redakce:
V režimu přerušovaného půstu je dobré trochu změnit skladbu jídelníčku a více se orientovat na zdravé tuky na úkor cukrů a sacharidů.

 

Zdroj foto: Shutterstock

Připravil/a pro vás Pavla Maříková ve spolupráci s expertem RNDr. Michaela Bebová

Související články

722 0 3 MIN

Co dokáže ocet?

9.listopadu 2018 od Pavla Maříková

722 7

Myslíte si, že ocet je vhodný maximálně tak do salátu nebo k nakládání...

3 komentářů k článku
Jitka Znebejánková 9.března 2019
Já tento systém hladovění také praktikuji téměř celý život a jsem spokojená. Můj režim je 23:1. Když jsem hladová, tak se cítím skvěle. Před 2 lety jsem vážila 63 kg a jedla jsem tu hodinu všechno - sladké, bílé pečivo apod. V červnu 2017 jsem začala jíst zejména zeleninu, sýry a tmavé pečivo a moje váha se ustálila na 54 kg, Takže už 2 roky se cítím fantasticky.
Helena Kadlecová 5.března 2019
Již staří Čechové měli přísloví "Snídej sám, o oběd se rozděl s přítelem a večeři dej nepříteli". Já jsem si to poupravila, "dospělá žena nepotřebuje večeřet". Když jsem to vykládala v kruhu známých a kolegyň, sklidila jsem vlnu silné kritiky. Ovšem jsem přesvědčená, že až se dočtou, že je to trend, který přišel z Ameriky, budou na to nahlížet jinak a dokonce ho propagovat.
Jana Líbalová 5.března 2019
Dobrý den, celý život funguji tímto způsobem , každý mi tvrdil, že musím jíst aspoň 5x denně, nikdy jsem tak často nemohla jíst. Takže teď už vím proč, dělala jsem to dobře a celý život jsem měla váhu stejnou. Teď tedy mám asi o 4-5 kg víc, ale už je mi 65 a mám kolem 67 kg. Už některé cvičení nemohu praktikovat, ale snažím se cvičit stále. Děkuji za skvělý článek. Líbalová

Expert z článku

RNDr. Michaela Bebová
Odbornice na výživu a biochemička
1222
"Úspěšná změna životního stylu začíná vždy v hlavě - změnou našeho myšlení."

Nejčtenější články

6 nejčastějších příčin, proč máte stále hlad!

Tělo 10.března 2019 od Pavla Maříková

375 4


Do formy: Ty nejlepší cviky a triky pro štíhlé bříško

Tělo 15.února 2019 od Pavla Maříková

162 3


Do formy: Ty nejlepší cviky a triky pro krásná stehna

Tělo 7.března 2019 od Pavla Maříková

80 1

Vybrali jsme pro Vás