Inspirace

Vlasy Obličej Tělo

Nákup

Akce Teta Klub Služby Prodejny
Úvod Články Krása Tělo ABC vitaminů pro krásné tělo

ABC vitaminů pro krásné tělo

ABC vitaminů pro krásné tělo

16. března 2018 od Eva Suchomelová

16. března 2018 3 minuty čtení
Připravil/a Eva Suchomelová

Cvičíte, mažete se krémy, držíte dietu… a přece nejste se svým tělem spokojené? Dodejte mu vitaminy! Podle naší vitaminové abecedy zjistíte, které vám chybí a jak je přirozeným způsobem doplnit.
Sdílet na facebooku Sdílet na Twitter Sdílet na Pinterest Emailem
Pro zdravé a krásné tělo je potřeba zastoupení celého komplexu vitaminů. Existuje asi 20 druhů hlavních vitaminů, rozdělují se na rozpustné ve vodě (těmi se nelze přirozenou cestou předávkovat) a na rozpustné v tucích (tam je určena doporučená dávka, po jejímž překročení následují zdravotní problémy). Než se začnete ohlížet po multivitaminu, podrobte zkoumání nejprve vlastní jídelníček.

Celkově stačí omezit „laskominy“ z fast foodů, smažené a extrémně tučné pokrmy a každý den zařadit do stravy dostatek čerstvého ovoce a zeleniny. Doporučenou denní porci představuje 5 hrstí zeleniny (co hrst, to jiný druh a počítají se i brambory, pokud nejsou ve formě smažených hranolek nebo chipsů) a 2 hrsti ovoce (taktéž co hrst, to jiný druh).


A

Vitamin A neboli axeroftol je v tucích rozpustný vitamin, který je tvořen z 60 různých provitaminů karotenů. Nejznámější je beta-karoten, který funguje jako účinný antioxidant. Máte-li tedy dostatek vitaminu A, předcházíte předčasnému stárnutí své pokožky, jejímu vysušování, rohovatění a šupinatění. Tento vitamin také významně posiluje imunitu a zabraňuje zánětům v celém těle.


Kde ho najdete?

  • rybí tuk, játra, v menším množství tučné ryby
  • máslo, vaječný žloutek, v menším množství mléko
  • mrkev, zelené a žluté listy, špenát, mangold, kapusta, petrželová nať, kedlubnová nať, zelí, brokolice, kukuřice, dýně, čerstvý hrášek, kadeřávek, paprika, cuketa
  • banán, mango, meloun (vodní i žlutý), meruňky, maliny, červený rybíz, šípky, v menším množství třešně

zdravá stravaB5

Vitamin B5 neboli kyselina pantothenová (kyselina D-pantothenová) je ve vodě rozpustný vitamin a v čisté podobě je to nestálá olejovitá kapalina. Účastní se metabolismu všech živin v těle a ve formě koenzymu A je nezbytný pro přeměnu sacharidů a lipidů a při syntéze životně důležitých látek (aminokyselin, hormonů atd.). Zlepšuje kvalitu kůže, vlasů i nehtů. Kyselina pantothenová musí být neustále dodávána v potravě, ale její nedostatek je vzácný, vyskytuje se totiž prakticky ve všech potravinách. Podle jedné studie nedostatek vitaminu B5 způsobuje akné.


Kde ho najdete?

  • maso a vnitřnosti
  • celozrnné pečivo
  • luštěniny (hrách, čočka, fazole atd.)
  • ve formě pantothenanu vápenatého se přidává do cereálních produktů, do nápojů a vitaminových doplňků výživy

B6

Vitamin B6 neboli pyridoxin se.řadí se do skupiny vitaminů rozpustných ve vodě. Působí na enzymy, a tím pomáhá urychlovat metabolické a chemické reakce v buňkách při rozkladu a zužitkování bílkovin, cukrů a tuků z potravy. Je důležitý v procesech přeměny zásobních cukrů v játrech a svalech na energii. Má také vliv na kvalitu kůže. Větší množství vitaminu potřebují lidé, kteří mají velký přísun bílkovin (profesionální sportovci), ženy, které užívají hormonální antikoncepci, osoby trpící celiakií a někteří chronicky nemocní lidé.


Kde ho najdete?

  • játra, vepřové maso, makrely
  • vejce, droždí, obiloviny a celozrnný chléb
  • banány, avokádo, ořechy
  • brambory, zelí, špenát, kapusta

zdravé jídloB9

Vitamin B9 zvaný také kyselina listová nebo folacin je ve vodě rozpustný vitamin ze skupiny B-komplexu. Je o něm známo, že se spolu s vitaminem B12 podílí na tvorbě červených krvinek a je nezbytný k bezchybnému dělení buněk a reprodukci. Možná už ale nevíte, že přispívá k hojení ran či tvorbě svalů.


Kde ho najdete?

  • listová zelenina (ledový salát, čínské zelí, hlávkový salát), květák, brokolice, zelí, kapusta, špenát, růžičková kapusta, zelený hrášek, fazolové lusky, okurky, dýně, červená řepa, rajčata
  • celá obilná zrna (zejména klíčky), celozrnné výrobky – celozrnný chléb, müsli
  • mango, avokádo, pomeranče, banány, třešně, višně, jahody, maliny, angrešt, vlašské ořechy, pistáciové ořechy
  • plísňové sýry, měkké sýry, kvasnice
  • játra

vitamin B9C

Vitamin C, jinak též kyselina askorbová, je ve vodě rozpustný vitamin, nezbytný k životu a udržení tělesného zdraví. Je citlivý na teplo a vysoce citlivý na oxidaci. Vitamin C je potřebný pro metabolismus aminokyselin, tím se podílí na syntéze kolagenu. Díky tomu zůstává pokožka pružná a pevná. Vitamin C dále podporuje vstřebávání železa, vývoj kostí, zubů a chrupavek. Jako jeden z nejznámějších antioxidantů se podílí na antioxidační obraně buňky, čímž předchází předčasnému stárnutí organismu včetně pokožky.


Kde ho najdete?

  • šípek, rakytník
  • citrusy (limetka, citron, pomeranč, grapefruit), černý rybíz, jahody, kiwi, brusinky
  • brambory nebo rajčata, papriky, papája, brokolice, květák, špenát

Zdroj foto: Shutterstock

Připravil/a pro vás Eva Suchomelová

Související články

Nejsou zde žádné komentáře. Přihlaste se a napište první!

Nejčtenější články

Bolavá záda? Ulevte jim!

Tělo 15.září 2018 od Eva Suchomelová

172 0


„Nezdravé“ potraviny, které byste měla jíst!

Tělo 8.září 2018 od Pavla Maříková

257 0


Co o vás řekne barva laku na nehty?

Tělo 21.října 2018 od Helena Hladíková

83 0

Vybrali jsme pro Vás

x
Využijte výhodných cen Teta klubu.
Přihlaste se.