Inspirace

Vlasy Obličej Tělo

Nákup

Eshop Akce Teta Klub Služby Prodejny
Úvod Články Krása Tělo Potraviny, které vám uleví při menopauze

Potraviny, které vám uleví při menopauze

Potraviny, které vám uleví při menopauze

31. srpna 2019 od Jana Kantorová

31. srpna 2019 3 minuty čtení
Připravil/a Jana Kantorová

Přechod je sice pro většinu žen nepříjemný, ale je přirozenou součástí života. S ním ale přicházejí nepříjemné projevy jako návaly, únava nebo suchá pokožka. S těmi se už vyrovnávat nemusíte, naopak proti nim lze účinně a snadno bojovat.
Inspiraci pro boj s menopauzou je možné hledat leckde, například i v Japonsku. Mnohé studie totiž ukazují, že japonské ženy povětšinou nikterak netrpí. Nejspíše to souvisí s tamním tradičním stravováním. Ta poskytuje více rostlinných proteinů, méně tuků a hodně sójových produktů. Správně zvolené potraviny tak mají velkou moc, díky níž můžete proplout přechodem bez zbytečných problémů.

Tip redakce:
Některé potraviny naopak mohou příznaky menopauzy ještě zhoršovat. Mezi takové spouštěče patří kofein, alkohol, sladká či příliš kořeněná jídla.
mléčné výrobky a ovoce

1. Mléčné výrobky

S menopauzou klesá hladina ženského hormonu estrogenu, a tím dochází i k oslabování kostí a ke zvýšení rizika zlomenin a osteoporózy. Ideální tak je doplňovat hlavně vitaminy D a K a vápník, fosfor, draslík a hořčík. Nejlepším zdrojem vitaminu D je sluneční svit, ale vzhledem k úbytku světla s nadcházejícím podzimem i s věkem klesající schopností organismu jej ze slunečního svitu vstřebávat je dobré začít vitaminy a minerální látky doplňovat vhodnými potravinami. Vhodné jsou například mléko, jogurty nebo sýry. Mléčné výrobky kromě posílení kostí dokážou také zlepšit spánek. Zkuste třeba Semix Ovesná chia kaše s borůvkami.   

Tip redakce:
Vápník najdete také v listové zelenině (kapusta, špenát), v tofu, fazolích nebo sardinkách. Vitamin D je také v tučných rybách nebo vejcích.

2. Ovoce a zelenina

Tyto potraviny jsou plné vitaminů, minerálních látek, vlákniny a antioxidantů. Právě antioxidanty bojují proti stárnutí pokožky. Zároveň s konzumací ovoce a zeleniny klesají nepříjemné návaly horka. Ideální jsou jahody, lesní ovoce nebo rybíz. Právě tmavé bobuloviny prospívají při menopauze nejvíce.


3. Celozrnné potraviny

Obsahují řadu živin, jako jsou thiamin, riboflavin a kyselina pantothenová. Zároveň jsou také bohaté na vitamin B. Konzumací hnědé rýže, celozrnného pečiva a výrobků z žita a ječmene tak dochází ke zmírnění všech nepříjemných příznaků menopauzy. Tyto potraviny zároveň dodávají energii a vitalitu.
sója

4. Sójové výrobky

Sója patří mezi potraviny, které by opravdu ženy v menopauze měly zařadit do jídelníčku. Obsahují totiž přírodní rostlinné látky zvané fytoestrogeny, které v těle napodobují účinky estrogenů, a tím zlepšují hormonální rovnováhu. Dochází tak ke zmírnění návalů horka i nadměrného pocení. Další potraviny s obsahem fytoestrogenů jsou lněné semínko, sezamové semínko nebo fazole.

Tip redakce:
Vyzkoušet můžete rostlinný Alpro Sójový drink Original s obsahem sójových bobů. Můžete ho pít nebo ho přidat do cereálií či do smoothie.


5. Chladivé potraviny

Nadměrné pocení, návaly horka nebo dušnost můžete zastavit také potravinami, které mají schopnost ochlazovat organismus, a regulovat tím jeho teplotu. Mezi takové potraviny patří především mléčné a sójové výrobky, kuskus, bulgur, houby, listové saláty, rajčata, okurky, cukety, mátový čaj, chlorella, mořské plody a Aloe vera.
kuskus

6. Bílkoviny

Pravidelná konzumace stravy bohaté na bílkoviny brání nadměrným ztrátám svalové hmoty a pomáhá při hubnutí. Právě tělesná hmotnost totiž ovlivňuje celkový průběh menopauzy. V jídelníčku by se tak měly objevit maso, ryby, vejce, luštěniny, ořechy nebo mléčné výrobky. Chybu neuděláte ani tehdy, když čas od času zařadíte do stravy proteinové tyčinky (zvláště když potřebujete dodat energii), jako je například Proteinová tyčinka PRO-TE(BE)-IN BAR, nebo proteinový koktejl. Zkusit můžete třeba Semix Proteinový koktejl s kokosem.

Zdroj foto: Shutterstock

Připravil/a pro vás Jana Kantorová

Zařazeno pod těmito klíčovými slovy

Související články

Nejsou zde žádné komentáře. Přihlaste se a napište první!

Nejčtenější články

Špíčky na bocích? Cviky, které vás zbaví madel lásky

Tělo 23.července 2019 od Pavla Maříková

202 1


Zahoďte vložky a tampony! Vše o volné menstruaci

Tělo 9.července 2019 od Anna Adlerová

6 15


Vyzkoušeno: Hubnoucí techniky, které opravdu fungují

Tělo 21.srpna 2019 od Pavla Maříková

158 0

Vybrali jsme pro Vás

x