Úvod Články Krása Obličej Vyspěte se dorůžova - spánek a pleť

Vyspěte se dorůžova - spánek a pleť

Vyspěte se dorůžova - spánek a pleť

21.listopadu 2016 od JaS

21.listopadu 2016 15 minut čtení
Připravil/a JaS ve spolupráci s expertem MUDr. Lenka Faltová

Spát se vyplatí. Už jen proto, že vyspaný člověk má lepší náladu, lépe se koncentruje a taky lépe vypadá. V noci v těle probíhají blahodárné regenerační procesy.
Přesto spousta lidí odpočinek podceňuje a neudělá si na něj čas.

Byl to další z řady experimentů, který jen blíže prozkoumal známou věc. Nedostatek odpočinku se podepisuje na fungování celého těla a vidět je zejména na kůži. Britští lékaři loni provedli studii, při které zkoumali 30 žen. Nejprve u nich sledovali stav pleti poté, co spaly osm hodin. V následujících pěti dnech pak každá z nich spala jen šest hodin, posléze jejich tvář opět prohlédl lékař. Ukázalo se, že poté, co byly vystaveny spánkové deprivaci, se výskyt vrásek, rozšířených pórů, zarudnutí kůže a tmavých skvrn u každé z nich jednoznačně zvýšil.

„Výzkum ukázal, že už během pěti dnů se objevují konkrétní důsledky. Spousta lidí přitom špatně a nedostatečně spí dlouhodobě - týdny, měsíce, nebo dokonce roky. To má pak vliv na to, jak vypadají a jak se cítí,“ říká lékař a zakladatel Školy spánku Guy Meadows, který se na studii podílel.

Jakkoli souvislost mezi spánkem a krásnou pletí je všeobecně známá, není vůbec automatické, že by lidé odpočinek vnímali jako lék a dávkovali si ho potřebné množství. Podle studie společnosti Bensons for Bed polovina Britů spí jen šest hodin. O něco lépe, ale zdaleka ne ideálně, jsou na tom Češi: z průzkumu agentury ppm factum, která zpovídala respondenty ve věku 15 až 85 let, vyplynulo, že čtvrtina z nich spí méně než sedm hodin, mezi sedmi a osmi hodinami odpočívá polovina národa. 
 

Zázračné účinky - zadarmo!

Spánek je důležitý pro regeneraci celého těla. Klesá krevní tlak, tělesná teplota, svaly a orgány relaxují, “ vysvětluje dermatoložka Lenka Faltová z kliniky LaserPlastic.

V těle běží naplno regenerační procesy. Uvolňuje se hormon melatonin, který kromě jiného pomáhá přirozené obnově buněk, včetně těch kožních. Naopak klesá produkce stresového hormonu kortizolu, který ve větším množství způsobuje kruhy pod očima a výraznější vrásky. V neposlední řadě je důležitá i činnost růstového hormonu, který opravuje buňky produkující kolagen, jenž je zodpovědný za elasticitu pleti. Pokud je spánek krátký či nekvalitní, nemohou tyto procesy naskočit v plném rozsahu. Na povrchu pleti pak zůstávají odumřelé buňky, které mají za následek vznik pupínků a ucpaných pórů. Při krátkém spánku nemohou ani pleťové krémy či masky ukázat svoji účinnost, protože pleť nemá čas z nich čerpat hodnotné látky.

Platí, že krátkodobou spánkovou deprivaci lépe snáší mladší lidé, nicméně delší abstinování od spánku dříve či později dožene každého. „Dlouhodobá deprivace přináší fyzickou i psychickou újmu u všech. Důsledkem může být nervozita, deprese, změna kvality kůže, nehtů a vlasů či obezita,“ vypočítává rizika Faltová. Nedostatek spánku vede také ke zhoršování paměti, změnám nálady a stavům úzkosti nebo vyššímu riziku kardiovaskulárních chorob. Rozvinout se mohou i různé neurologické poruchy.

Ideálně by člověk měl spát zhruba osm hodin denně, a to v přirozeném rytmu, tedy mezi 22. hodinou večerní a 6. hodinou ranní. Tělo se večer zklidňuje a lépe odpočívá než třeba za denního světla. Navíc opravné procesy týkající se kůže probíhají mezi půlnocí a čtvrtou hodinou ranní. „Proto je důležité, aby před spánkem proběhlo dokonalé odlíčení a byly použity vhodné krémy,“ říká Daniela Dvořáková ze studia BOMTON.

Spousta lidí se ale do postele před půlnocí nedostane. Odborníci často mluví o pandemii zkracování spánku. Může za to rychlé tempo doby, kdy lidé mají hodně naloženo v práci, zároveň se ale chtějí bavit. Navíc jsou tu počítače, chytré telefony, do kterých lidé zírají dlouho do noci.

Ani ti, kteří zamíří raději do postele než do klubu, si často dobře neodpočinou. Jejich mozek je přetížený, a tak místo, aby je přemohl blahodárný spánek, dlouhé hodiny se na lůžku jen převalují, usínají nad ránem a probouzejí se rozlámaní. „Je to způsobeno naším denním režimem a umělým osvětlením. Chronickou nespavostí trpí deset procent populace,“ říká přední odborník na poruchy spánku Karel Šonka.
 

Recept na přivolání spánku

Spánek přitom zdaleka není jen lékem na vrásky. Jak již bylo řečeno, regeneruje se celé tělo. „Má vliv například i na prevenci nádorů,“ zdůrazňuje Faltová. Mozek potřebuje odpočívat, jedině ve spánku se dokáže zbavit toxinů, jež produkují mozkové buňky. Nedostatečná očista mozku od metabolického odpadu může souviset s neurologickými chorobami, jako je Alzheimer či Parkinson. Na souvislosti upozornili před dvěma lety vědci na stránkách časopisu Science.

Je proto dobré – nejen kvůli kráse – zafixovat si určité návyky, které pomáhají kvalitnějšímu odpočinku. V prvé řadě odborníci radí naučit se chodit spát v přibližně stejný čas. Mozek si po čase navykne a únava se dostaví přirozeně. Hladšímu usínání pomáhají také zklidňující rituály: je dobré vypnout již hodinu před spaním televizi či počítač, ztlumit v bytě světla a například si krátce číst knihu. Prospět může i vlažná sprcha, díky níž klesne tělesná teplota, což se při usínání přirozeně děje. V ložnici by mělo být temno a vyvětráno. Jakkoli se obecně doporučuje spát osm hodin, platí, že každý člověk je jiný. Někomu tudíž stačí odpočívat i kratší dobu. Podstatné je, že se po probuzení a během dne cítí dobře a odpočatě a že při pohledu do zrcadla tváři nedominují kruhy pod očima.

Zdroj foto: Fotolia

Připravil/a pro vás JaS ve spolupráci s expertem MUDr. Lenka Faltová

Zařazeno pod těmito klíčovými slovy

Související články

Nejsou zde žádné komentáře. Přihlaste se a napište první!

Expert z článku

MUDr. Lenka Faltová
dermatoložka
22
"Může být něco krásnějšího, než dělat to, co máte rád, a vědět, že to má význam? – (Katharine Graham)"

Nejčtenější články

Rychlé tipy - stínování oka

Obličej 20.října 2016 od Markéta Karvaiová


Rychlé tipy - černá linka

Obličej 12.listopadu 2016 od Mak


Vybrali jsme pro Vás

x