Inspirace

Vlasy Obličej Tělo

Nákup

Akce Teta Klub Služby Prodejny
Úvod Články Krása Tělo Bolavá záda? Ulevte jim!

Bolavá záda? Ulevte jim!

Bolavá záda? Ulevte jim!

15. září 2018 od Eva Suchomelová

15. září 2018 3 minuty čtení
Připravil/a Eva Suchomelová

Trápí vás dlouhodobé bolesti zad? Zjistili jsme u fyzioterapeutky, co vám může pomoci v domácích podmínkách, když nejde o akutní problém.
Sdílet na facebooku Sdílet na Twitter Sdílet na Pinterest Emailem
Stačí málo – den plný sportu či těžké fyzické práce pozná netrénované tělo podle bolesti svalů, velmi často těch zádových. Na druhou stranu mohou záda bolet dlouhodobě, třeba z dlouhého sezení u počítače či proto, že spíte na nevhodné posteli. Pokud nejde o nesnesitelnou bolest, se kterou rozhodně běžně nechodíte ihned k lékaři, můžete zkusit pomoct zádům od bolesti sami.
 
špatná ergonomie pracovního prostoru

Prevence

Nedílnou součástí života v každém věku by měl být pravidelný pohyb, rovnoměrně zatěžující všechny svalové partie. Ideální je, když jde o pohyb na čerstvém vzduchu. Ale každodenní ranní rozcvička je rozhodně lepší než lámání rekordů jednou do roka bez předchozí přípravy. „Prevencí, na kterou se často zapomíná, je respektování ergonomie v pracovním prostoru, například u sedačky v autě, židle u pracovního stolu a podobně,“ říká zkušená fyzioterapeutka Mgr. Lucie Alblová. Stejně tak je vhodné věnovat dostatek času a pozornosti výběru správného lůžka na spaní – matrace a rošt jsou u postele klíčové pro to, aby si záda v noci skutečně odpočinula.

 
Když záda rozbolí

Jakmile se už bolest zad dostaví, je potřeba si uvědomit, kvůli čemu vznikla. Podle toho se pak volí řešení.
  • úraz, pád, prudké natažení svalu – úlevu přinese zchlazení (nejdříve je ale vždy vhodné navštívit lékaře),
  • namožení, přetížení svalu (když nejde o úraz) – pomůže prohřátí svalu.
protahovací cvičení

Jak a čím zchlazovat

Pád či náhlé natažení nebo prudké a silné zatížení svalu si můžete často přivodit při sportu nebo při zvedání těžkého břemene (třeba při stěhování). Pak je na místě například masáž uvolňujícími přípravky s chladivým účinkem. Ty často obsahují byliny s chladivým efektem, jako je například mentol, jedle sibiřská, eukalyptus, kostival atd.
 
Tip redakce:
Klasickým pomocníkem je v tomto směru osvědčená Alpa Francovka
. Úlevu nataženým svalům po sportu nebo fyzické námaze může přinést například Herbamedicus Koňská mast s konopím chladivá s 25 druhy léčivých bylin, případně Kostivalová mast Traumaplant.
 
přípravky s chladivým účinkem

Jak a čím prohřívat

Na namožené svaly, kdy nejde o úraz, ale o přetížení, pomáhá naopak suché teplo. Svaly potřebují prohřát, a to lze několika způsoby:
  • masáží prohřívacími přípravky – většinou obsahují bylinné extrakty, např. kafr, skořici, zázvor, arniku atd.,
  • prohřívací polštářek – bývá plněný pohankou nebo pšenicí, důležité ale je, že drží teplo u těla,
  • cvičení „Pomalé protahovací cviky, např. z jógy spolu se správným dýcháním dokážou také svaly uvolnit,“ vysvětluje fyzioterapeutka. „Vyvarujte se rychlých, kmitavých pohybů!“
  • tejpovací páska – v poslední době velmi oblíbené tejpy vám mohou pomoci i při bolesti zad, způsobené přetížením. „Při maximálním prodloužení svalů (při ohnutí) se nalepí na kůži, jakmile se narovnáte, tejp se stáhne a udělá na kůži varhánky – ty působí pod tlakem jako baňka, odlepí kůži od podkoží, a tím odlehčí svalu. Tímto odlehčením se usnadní proudění lymfy a urychlí regenerace svalů,“ popisuje postup a fungování Lucie Alblová. Vždy je ale potřeba konzultovat tejpy s odborníkem, který vás s nimi naučí pracovat.
tejpyTip redakce:
Pro prohřívací masáže se hodí např. Herbamedicus Koňská mast s konopím hřejivá, která obsahuje výtažky z 27 bylin, anebo Alpa Masážní emulze hřejivá se zázvorem a bylinnými extrakty. Chybu neuděláte ani s Bylinným masážním krémem Vřídlo Arnika.
přípravky s hřejivým účinkem

Zdroj foto: Shutterstock

Připravil/a pro vás Eva Suchomelová

Zařazeno pod těmito klíčovými slovy

Související články

Nejsou zde žádné komentáře. Přihlaste se a napište první!

Nejčtenější články

Bolavá záda? Ulevte jim!

Tělo 15.září 2018 od Eva Suchomelová

172 0


„Nezdravé“ potraviny, které byste měla jíst!

Tělo 8.září 2018 od Pavla Maříková

257 0


Co o vás řekne barva laku na nehty?

Tělo 21.října 2018 od Helena Hladíková

83 0

Vybrali jsme pro Vás

Využijte výhodných cen Teta klubu.
Přihlaste se.