Inspirace

Vlasy Obličej Tělo

Nákup

Akce Teta Klub Služby Prodejny
Akce Naše značky Max Factor

Max Factor

Max Factor

Muž, který svým make-upem navždy změnil dějiny kosmetiky

Patří k vůbec nejznámějším kosmetickým značkám. Max Factor funguje už déle než sto let a za tu dobu její líčidla vyzkoušela řada známých jmen z filmového průmyslu. Ostatně, kdo by neznal slogan Max Factor – make-up maskérů filmových hvězd? V současné době nabízí celou plejádu produktů, které kráší obličej, oči, rty i nehty. 

Asi těžko by se v civilizovaném světě hledal člověk, který neví, co je to make-up. Zkrášlovací pomůcku používají miliony žen (a ano, často i mužů) po celém světě. Ještě před sto lety tomu tak ale nebylo. Za masové rozšíření zázračného krému svět vděčí muži jménem Maksymilian Faktorowicz, vizionáři, který z kraje 20. století houževnatě posouval hranice v oblasti líčení a kosmetiky. Pomohl tak stvořit nespočet hollywoodských hvězd, ale také odstartovat revoluci v líčení běžných žen. Jeho úsilí vyústilo v založení značky Max Factor. Značky, která má dnes více než stoletou tradici.
 
Příběh zrození obřího kosmetického impéria se kryje s příběhem jejího zakladatele.Ve Faktorowiczově případě zcela sedí klišé, že začínal od píky. Byl z chudé rodiny, takže pracovat musel začít už v sedmi letech. Prodával pomeranče a oříšky u vchodu do divadla v Lodži, ve svém rodném městě, které tehdy spadalo pod nadvládu Ruska. Stanoviště před divadlem měl prý proto, aby byl blízko umění, které ho od útlého dětství vábilo. První kariérní postup přišel už po roce: v osmi letech se stal asistentem v jedné z městských lékáren. Nutno říct, že šlo o cennou praxi, neboť při ní přičichl k základům chemie. Ve svých devíti se pak začal učit dělat paruky a míchat kosmetiku. Brzy měl dostatek zkušeností, aby mohl odjet do srdce carského Ruska, kde začal asistovat dvornímu maskérovi moskevské opery. S plnoletostí přišel povolávací rozkaz do armády. Čtyři roky tak Faktorowicz sloužil ve vojenské nemocnici. A opět – získal cenné znalosti z medicíny, které zúročil v pozdějších letech.
 
Po skončení vojenské služby si mladý maskér otevřel v Moskvě vlastní obchod, kde prodával krémy, líčidla, vůně či paruky, z nichž některé produkty sám vyráběl. Podnik jednoho dne navštívil člen jisté divadelní skupiny, která vystupovala před carským dvorem. Pro začínajícího obchodníka tato návštěva znamenala kariérní posun. Dostal se ke dvoru, kde aristokratům radil, jak mají vylepšit svou vizáž. Faktorowiczovi se povedlo ve vysokých kruzích vydělat dost peněz. Jinak byla ale služba u dvora náročná. „Dostal jsem cokoli, oč jsem si řekl. Ale ve své podstatě jsem byl otrok. Toužil jsem být svobodný,“ cituje Fred E. Basten Faktorowicze v knize Max Factor: člověk, který změnil tváře světa.
 
Útěk za svobodou
Neměl svobodu ani soukromí, a jelikož navíc v Rusku začaly narůstat antisemitské nálady, rozhodl se pro radikální krok – opustit starý kontinent. Pod záminkou, že trpí vážnou nemocí, odcestoval do lázní (konkrétně do Karlových Varů). Odtud se mu podařilo prchnout i s rodinou (manželkou a třemi dětmi), kterou před dvorem musel držet v tajnosti, do nejbližšího přístavu, kde nasedl na loď do Ameriky.
 
Zakořenil nejprve v St. Louis, kde se krátce před ním usadil jeho bratr a strýc. Psal se rok 1904, když si ve městě otevřel malý obchod a pokračoval v tom, co uměl nejlépe – prodával a hlavně vyvíjel kosmetiku. Ne všechno šlo ale hladce. Jeho obchodní partner, který mu s rozjezdem byznysu pomáhal, mu utekl s penězi. A neštěstí jej postihlo i v osobním životě, když zemřela jeho žena a Factor (s příchodem do Ameriky získal podnikatel nové jméno, když jej takto překřtil imigrační úředník) zůstal sám se čtyřmi dětmi. Život ale plynul dál a čerstvý třicátník se nejen znovu oženil (dokonce dvakrát), ale učinil další rozhodnutí, které předznamenalo další kariérní růst.
 
Zkraje 20. století procházel raketovým růstem filmový průmysl a Factor v něm ucítil životní příležitost. Přesunul se do Kalifornie, centra zábavního průmyslu, a své produkty a služby začal nabízet filmařům. Už po pár letech se ukázalo, že jeho instinkt odejít na západ byl správný. Film byl ideálním odbytištěm zboží, které nabízel, byl ale také motorem pro vývoj a zdokonalování maskérských pomůcek. Každý technologický posun na poli filmu, ať již šlo o přechod z němého na mluvený film, či z černobílého obrazu na barevný, znamenal nové nároky na dodavatele líčidel a paruk. V roce 1914 představil Factor krycí krém jemnější konzistence, který po zaschnutí nevytvářel praskliny. Později přišel se rtěnkou, která se neroztékala pod vysokou teplotou studiových světel. Jeho klienty se stali například Charlie Chaplin či Buster Keaton. Výčet významných klientů by byl dlouhý. Začaly přicházet i velké zakázky, například na velkofilm Ben Hur, v němž měl na starosti líčení početného komparsu.
 
Ve 20. letech začal pro své krycí krémy, které neustále zdokonaloval, používat na radu svého syna Francise název make-up. Dnes krémům nikdo jinak neřekne. Mimochodem, slovo make-up bylo jedno z mála, které uměl Max Factor vyslovit bez obtíží. Životopisci se shodují, že se v angličtině nikdy nezbavil silného přízvuku.
 
Koncem 30. let začal make-up pronikat do kabelek běžných žen. Přelom představoval Pan-Cake, make-up vyvinutý pro barevný film, na kterém Factor pracoval se svým synem Francisem. Právě Francis začal postupně přebírat iniciativu, zejména poté, co zakladatel nyní skvěle prosperující firmy utrpěl úraz. Otce přesvědčil, že je potřeba uzpůsobit produkty a nabídnout je i zákaznicím mimo Hollywood. Poptávka byla – běžné ženy toužily přiblížit se vzhledově hvězdám ze stříbrného plátna.

Konec rodinné firmy
Blížil se konec jedné etapy impéria Max Factor. Koncem 30. let ještě Factor otevřel několik prodejen v Evropě, po návratu z cest, psal se rok 1938, ale náhle zemřel. Bylo mu 66 let. Otěže firmy převzal jeho pilný a talentovaný syn Francis. Na znamení toho, že hodlá pokračovat v otcových stopách, přejal s nástupem do čela firmy i jeho jméno.
 
Nové výzvy přinesl rozvíjející se televizní průmysl, do kterého firma pod vedením Maxe Factora juniora také začala pronikat. Mezi klienty se objevila vycházející hvězda Marilyn Monroe, jejíž tvář pak firma využila k propagaci značky ještě o několik dekád později. Factor junior představil během svého vedení celou řadu novinek a v 60. letech pak rodinnou firmu dovedl na burzu. Skutečnost, že Max Factor junior zdědil vizionářské vlohy po otci, dokládají některé výroky z rozhovorů, které poskytl a v nichž býval často dotazován na vzdálenou budoucnost v oblasti krásy a líčení. „Jsem přesvědčen, že v budoucnu budou ženy nad 50 let vypadat jako dvacetileté. Už nyní vědecké týmy pracují na vývoji omlazující kosmetiky,“ nechal se slyšet na konci 50. let. Předpověděl i mnohem masovější užívání kosmetiky u mužů.

Ještě v 70. letech ve firmě působili potomci zakladatele, postupně ale odešli. V roce 1973 došlo k fúzi s Norton Simon, až se nakonec v roce 1991 značka dostala pod křídla drogistického gigantu Procter & Gamble. V žádné z přechodných etap se produkty Max Factor nepřestaly těšit masové oblibě a tak je tomu bezesporu i v dnešních dnech. Mimochodem, značka má v sortimentu stále několik „historických“ produktů. Je to třeba kompaktní pudr Creme Puff – vůbec první kompaktní pleťový pudr tohoto typu (nanáší se jako pudr, ale je krycí jako make-up). Jde o kultovní produkt značky s typickou vůní, prodává se už od roku 1953. Stejně tak je to řasenka 2000 Calorie, která je na pultech už od roku 1989. Je to naprostý bestseller a dodnes must-have i pro mnoho profesionálních vizážistů.

Zdroj foto: archiv značky

Ukázky nejznámějších produktů značky

Max Factor - 2000 calorie

Řasenka

Max Factor - Colour Elixir - Heroic

Rtěnky

Max Factor - creme puff

Pudr

Max Factor - False Lash

Řasenka

Max Factor - Lasting Performance

Make up

Max Factor - Skin Luminizer

Make up

Přijďte si nakoupit do jedné z našich prodejen

Najít nejbližší prodejnu
x
Využijte výhodných cen Teta klubu.
Přihlaste se.