Nakupujte dle kategorie

Inspirace

Novinky Naše značky Vlasy Obličej Tělo

Nákup

Eshop Akce Teta Klub Služby Prodejny
Úvod Články Krása Tělo Certifikování veganské kosmetiky: Vše, co jste chtěli vědět

Certifikování veganské kosmetiky: Vše, co jste chtěli vědět

Certifikování veganské kosmetiky: Vše, co jste chtěli vědět

12. června 2019 od Karolína Hornová

12. června 2019 3 minuty čtení
Připravil/a Karolína Hornová

Veganská kosmetika je v kurzu. Často to neznamená jen netestování na zvířatech a absenci živočišných ingrediencí, ale i přírodní produkty, šetrnější k nám, životnímu prostředí i způsobu výroby a zpracování. Které to jsou a jak je poznat?
Pokud se stanete vegany, znamená to řešit stravu, hlídat si příjem bílkovin nebo třeba vitaminu B12 a dalších látek z živočišných složek, ale také pečlivě zkoumat obaly kosmetiky, kterou kupujete. V poslední době tomu stále více pomáhá nejen stále širší výběr veganské kosmetiky i v běžných drogeriích, ale i certifikace, díky které se vegan může jedním rychlým pohledem ujistit, zda je kosmetika z jeho pohledu „čistá“.

Netestováno na zvířatech: Co to znamená?

Větička „produkt nebyl testován na zvířatech“ ještě nezaručuje, že je produkt veganský. Pokud chceme mít jistotu, musíme si všímat oficiálních certifikátů, které se na obalu produktu objevují v podobě loga. Zároveň ale platí, že některé typy kosmetiky veganské jsou, ale certifikát (ještě) nezískaly. V takovém případě se vyplatí ověřovat veganský původ přímo u výrobce či prostě věřit.

Existuje jistota netestování na zvířatech?

Světově rozšířený a obecně platný je certifikát HCS (Humane Cosmetics Standard) pro kosmetiku a HHPS (Humane Household Product Standard) pro prostředky pro domácnost. Na obalu hledejte logo králíčka obklopeného hvězdičkami. Opět ale platí, že na některých obalech logo být nemusí, a produkt přesto standard splňuje – pak hledejte logo na webu výrobce.

Tato certifikace je velmi přísná. Některým známým značkám byl například certifikát odebrán poté, co nechtěla své produkty stáhnout z čínského trhu – zde je totiž testování na zvířatech naopak povinné, a i značky, které jinak na zvířatech netestují, tak v případě výrobků na export do Číny musely činit.

Jaké certifikáty hledat?

Výše zmíněné logo s králíčkem (tzv. „leaping bunny logo“) tedy nabízí naprostou jistotu „netestování“ na zvířatech. Jde o mezinárodní a velmi přísně kontrolovaný certifikát. Vyplatí se ale sledovat i další loga. Jde většinou zároveň o bio nebo přírodní kosmetiku, ale nemusí tomu tak být vždy.
Certifikovaná přírodní kosmetika
  • Zelené logo Vegan (s lístečkem a motivem slunečnice) uděluje společnost Vegan Society a znamená produkt, při jehož výrobě nebyla použitá žádná živočišná ingredience. Certifikát ale nemá tak přísné kontrolní mechanismy, co se týče testování. Pro vegana je naprosto ideální, má-li produkt toto logo i logo HCS s králíčkem.
  • Soil Association Organic Standard s kulatým grafickým logem s nápisem okolo najdete na kosmetice, ale i textiliích. Kromě organického původu většiny složek zaručuje, že produkt nebyl testován na zvířatech a neobsahuje živočišné ingredience.
  • CPK je logo v hranatém rámečku s nápisem Certifikovaná přírodní kosmetika. Zaručuje, že produkt byl vyroben z ingrediencí z ekologického zemědělství a nebyl testován na zvířatech (jako celek ani jednotlivé složky).
  • BDIH je certifikát s kulatým logem stylizované postavy/rostliny a nápisem „kontrolovaná přírodní kosmetika“. Splňuje přísná kritéria přírodní kosmetiky a zaručuje, že produkt ani jeho složky se netestoval na zvířatech.
  • Cruelty Free – logo s králíčkem s ušima ve tvaru srdíčka uděluje organizace PETA. Firma, která o něj zažádá, se zavazuje k netestování na zvířatech. Žádné kontroly (natož namátkové, jako v případě HCS) ale neprobíhají.
testování kosmetiky

Veganská kosmetika = přírodní kosmetika?

Produkty veganské kosmetiky jsou většinou i celkově „férové“ výrobky s přírodním složením bez chemikálií. S tím pak souvisí i férový způsob produkce a distribuce. Příkladem mohou být certifikované produkty vlasové péče značky Nature Box, která je dostupná i v síti drogerií Teta. Druhým příkladem je pak řada vlasové kosmetiky Garnier Hair Food, jejíž produkty obsahují 98 % ingrediencí přírodního původu, neobsahují žádné chemikálie ani barviva, ale certifikaci (zatím) nemají.

Zdroj foto: Shutterstock

Připravil/a pro vás Karolína Hornová

Zařazeno pod těmito klíčovými slovy

Související články

Nejsou zde žádné komentáře. Přihlaste se a napište první!

Na infolince jsme vám k dispozici v pracovní dny 8:00 - 16:30

Vypočítej mi slevu
Získat za body
Zavřít